Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Rengaspaineen valvonta, hieno turvavaruste

Viime viikolla se ilmestyi taas ruutuun: hälytys vajaasta paineesta toisessa eturenkaassa. Onneksi kyseessä ei ollut vuoto, vaan pelkkä lämpötilan ja ajan yhdistelmä. Paineet oli tsekattu viimeksi keväällä allelaitossa, ja kesän kilometrien aikana on sitten tapahtunut pientä luontaista vajausta. Nyt kun keli oli kylmä, ei lämpimänkään renkaan paine enää noussut normaaliin.

Edellinen kerta oli kovin samantyylinen: kauden lopussa, kun seuraava kausivaihto oli jo lähellä, vaati yksi rengas hieman lisää ilmanpainetta. Tuollakin kertaa vajaus olisi jäänyt huomaamatta ajossa.

Sitä edellisen kerran hälytys tuli renkaan vaihtajan huolimattomuudesta: eturenkaissa oli tasaisesti hieman vajaa paine. Ammattilaistakin kuuluisi siis epäillä.

Harva autoilija kuitenkaan tarkastaa paineita kauden aikana, jollei vajausta näy silmällä. Painevahdin kanssa ei tarvitsekaan, kun asiasta ilmoitetaan, ja jo hyvissä ajoin, kun vajaus on vielä vaaraton. Lisäksi painevahdin kanssa ei tarvitse arpoa, mahtaako huoltoaseman mittari näyttää oikein. Jos mittariston ruutu sanoo paineeksi 2,2 bar, niin painemittarinkin kuuluu näyttää samaa. Jollei, voi sen lisättävän paineen laskeakin riittävän tarkasti. Tässä tapauksessa 2,2 + 0,2 olisi se oikea 2,4. 

Ja sille, joka sanoo venttiilejä hirmuiseksi lisäkuluksi, voi sanoa, että väärillä paineilla turhaan pilattu rengaskerta se vasta kallis onkin. Eikä noita venttiilejä tarvitse kovinkaan usein vaihtaa.

comments powered by Disqus