Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

R3 SUV renkaiden polttoaineen kulutus yllätti!

Monenlaisissa keleissä olen ajanut Turun ja Etelä-Savon väliä. Lastenlasten talvilomilta palatessa oli kerrankin vertailukelpoinen keli kesärenkaiden kanssa. Tiet olivat sulaa asfalttia ja pakkasta oli muutama aste ajellessani rauhallisesti Tampereen kautta Turkuun. Keskinopeudeksi tuli hiukan alle 80 km/h kaupunkiajoineen.

400 km matkan keskikulutus yllätti: 8,4l/100 km, joka on vähemmän kuin mihin olen Hakka Blue2 SUV -kesärenkailla päässyt XC70 Volvollani.

Yksi merkittävä tekijä on nopeus – jos kesäkelissä keskinopeus on noin 100km/h, kun suurin osa matkaa on moottoritietä, niin ilmanvastuksen vaikutus kulutukseen suuren maavaran autolla nousee jotenkin parabolisesti tai eksponentiaalisesti.

Tällä kertaa suurin tekijä oli kuitenkin mekaaninen syy. Tullessani maalle kuulin Joutsassa erikoisen äänen oikeasta takarenkaasta ja matkan aikana päättelin takalaakerin pettäneen. Ajoin vielä kerran Mikkeliin junalle talvilomalaisia vastaan ja äänen kovetessa koko ajan päätin mennä maanantaina paikalliselle Puulan Koneelle nostattamaan auton ylös nosturilla, jotta laakerit voidaan tarkistaa. Sain auton ylös ja takalaakeri oikealta oli loppu myös huoltomiehen mielestä selvästi. Katsoimme että haluamistani laakerimerkeistä SKF tai FAG saadaan FAG laakerit seuraavaksi päiväksi paikalle ja laakereiden vaihdolle vielä aikaa iltapäivälle. Siis päätin vaihdattaa molemmat takalaakerit samalla kertaa – yksi etulaakerihan oli jo mennyt vaihtoon kuukausia sitten. Taitaa olla alkuperäislaakereiden kestoikä noin 250 000km sen ikäisissä Volvoissa.

Ajatelkaa miten hyvää palvelua pienellä paikkakunnalla voi saada vakioasiakkaana. Olen todella iloinen ja tyytyväinen.

Luultavasti takalaakerit ovat olleet jäykät tai jopa osittain rikki jo pitemmän aikaa. Laakereiden uusimisen takaisinmaksu alkoi välittömästi ehkä 1 – 1,5 l/ 100km pienemmällä pensan kulutuksella. Hiljaisemmassa autossa vielä😊

comments powered by Disqus