Olen tässä ihmetellyt autostani ajoittain kuuluvaa voimakasta, jotain huminan ja ulinan väliltä olevaa ääntä. Tuo ääni ei kuulu maantiellä, eikä aivan ensiminuuteilla liikkeelle lähdöstä. Ja se alkoi kuulua samoihin aikoihin, kun autoon vaihdettiin nastarenkaat. Mutta eihän Hakkapeliitta Kasien kuulu metelöidä, ja miksi ääni ei kuulu enää moottoritiellä. Pyöränlaakeriko, mutta eihän sekään käyttäydy noin. Lisäksi katsastus tehtiin juuri alle vaihdetuilla nastarenkailla, eli sielläkin olisi pitänyt selvitä jotain, jos vika olisi renkaissa tai laakereissa. Sen verran isosta äänestä on kuitenkin kyse.
Tänä aamuna asia sitten selvisi. Satuin seisomaan liikennevaloissa juuri oikeaan aikaan, ja radiossakin oli silloin hiljaisempi hetki. Sehän on Eberi, joka pitää tuon metelin! Tuossa valoissa odotellessani sen nyt vaan kuuli niin selkeästi, kun liekki syttyy ja puhallin käynnistyy kovalla huminalla. Ääni, jonka matkailuvaunuilijat tunnistaisivat heti lämmittimen syttymisääneksi Primuksen tai Alden pannun käyntiinlähtöäänestä.
Mutta ilman tuota syttymishetken ääntä olikin jo vaikeampi paikallistaa tätä ajoittain ajossa esiintyvää taustameteliä. Taajamassa humina sekoittui kuitenkin muuhun meluun, ollen vain selvä lisäys melutasoon, ja äänen sävy vaimeni myös suljettujen ikkunoiden taakse. Toisaalta parkissa, oven avatessaan, oli selvää, että moottorin sammutuksen jälkeen jo vaimeneva puhina tulisi Eberistä. Mutta että ajossa, ja voimakkaampana, sekä ajoittaisena: se jäi tajuamatta.
Ja syy siihen, että ääni tuli täsmälleen talvirenkaiden vaihdon myötä, on ulkoilman lämpötilassa. Eberi kun starttaa automaattisesti moottorin avuksi, mutta vasta kun ollaan näillä vähäisillä lämpöasteilla. Renkaanvaihto osui siis siinä mielessä prikuulleen oikeaan aikaan!
Ja onneksi en mennyt teettämään autolle kalliita diagnooseja, enkä myöskään manaillut syyttä suotta ketään.