Kalenteria kun katsoo, niin alkaisivat olla käsillä kesärenkaan vaihtoajankohdasta lantinheitto. Ympärilleen kun täällä Lapin Naruskalla katsoo, niin kesäiset asiat tuntuvat tosi kaukaisilta. Lunta on sulamassa vielä viittä senttiä vaille metri. Yöpakkasia on kymmeneen asteeseen ja päivälämpötilatkaan eivät lähiaikoina ole yltäneet kuin viiteen plusasteeseen.
Nakkelin tuolta kellarivarastosta ulos tutkittaviksi viime kesän Lexukseni alla pyörineet kesärenkaat. Syksyinen muistikuva renkaiden kyseenalaisesta kunnosta laitettavaksi alle vielä toiseksi kesäksi, oli oikean suuntainen. Näissä HakkaBlack 2 SUV -renkaissa on viime kesän kilometrien jäljiltä kulutuspintaa jäljellä kolmisen milliä. Ajokilometrejä niillä on takana 15000 kilometriä. Pintaa on kaikissa renkaissa saman verran, mutta ei olisi, ellen 5000:n kilometrin kohdalla olisi vaihdattanut renkaita takaa eteen ja edestä taakse. Edestä Lexus kulutti rengasta huomattavasti takarenkaita enemmän. Lienee painosuhdeasia ja myös sillä lienee vaikutusta, että kesällä auto on käytännössä etuvetoinen.
Painavahan tuo hybridimallin Lexus on, omapainoakin on hiukan yli 2000 kiloa. Kuitenkin renkaiden kuluminen noilla kilometreillä tuohon jo kyseenalaiseen kuntoon hiukan ihmetyttää. Lapin Kumin Rovaniemen liikkeessä kesällä renkaita akselilta toiselle vaihdettaessa juttelin paikallisen rengasliikkeen työnjohtajan kanssa. Hänkin hiukan ihmetteli, kun kuuli kilometrit, mitä siihen vaihtoon mennessä ajettu oli. Soratieajoa arvioisin kaikista kesän kilometreistä olevan luokkaa 20-30 prosenttia. Ei ainakaan enempää. Soratie kuluttaa työnjohtaja-arvion mukaan rengasta parikymmentä prosenttia enemmän kuin asfaltilla ajaminen. Uskottavalta kuulostaa. Ja asfalteissakin on kulutukseen vaikuttavia eroja, jonka jokainen voi kesäkelissä testata ajamalla urissa tai urien välisillä vähemmän kuluneilla tien osilla. Äänestä sen autoon sisälle kuulee, mikä pinta rengasta syö ahneemmin.
Kun täällä Naruskalla joka tapauksessa kesällä joutuu irtokivipintaisella soratiellä ajamaan, niin renkaan rikkoontumisriski on tuollaisella renkaalla turhan suuri. Yhtään rengasrikkoa ei näillä viime kesän läpi ajetuilla renkailla tapahtunut, joten sellaisen kestävyyden arvioiminen hyväksi on helppoa. Kokonaiskulutus sen sijaan on mielestäni suurta.
Nämähän kesärenkaat ovat Lexuksessa olleet tosi äänettömät. Maallikkona rengasasioissa arvelen tietenkin, että äänettömyys saavutetaan pehmeämmällä kumiseoksella. Ja pehmeämpi kumiseos vuorostaan on kulutuskestävyydeltään kovaa ja kovaäänisempää rengasta huonompi. En tiedä, menevätkö nämä ominaisuudet ihan noin suoraviivaisesti. Ajotavalla jos jotain suurta vaikutusta renkaiden kestävyydelle on, niin ainakaan näillä renkailla ei ole revitelty, vaan niillä on ajettu satavarmasti säällisellä rauhallisella ajotyylillä.
Autoni mukana tuli yksi sarja 18:n tuuman vanteita. Molemmat Lexuksessa käyttämäni aluvannesarjat ovat tuumakokoa 17. Kesärenkaita hankittaessa voisi heittää lanttia siitäkin, kumpaako kokoa alkaisi haavelemaan. Kiinnostaisi tietää, mitä vaikutuksia mihinkin ominaisuuteen auton ajettavuuteen ym. seikkoihin tulee isommalla tuumakoolla. Olen korkean profiilin kannattaja, koska aika ajoin meidän tiestöllämme joutuu kokemaan maavaran tarpeellisuuden. Mieluummin sentti enemmän kuin sentti liian vähän.
Palataanpas vielä talvirenkaisiin, joilla täällä Lapissa mennään vielä ilmeisesti ainakin kuukaudenpäivät. Ainakin meidän huushollissa. Keväästä ja sen varsinaisesta alkamisesta se renkaanvaihtoajankohta riippuu. Meillä on odotettavissa vielä pakkasöitä ja sitä kautta jäisiä tienpintoja. Kitkarenkaiden vaihtoa kesärenkaisiin ei tässä vaiheessa tulisi mieleenikään tehdä. Lexuksen Hakkapeliitta R3 SUV renkaille on viikoiksi vielä käyttöä. Jos tulee sadejakso, niin kelirikosta tulee hankala, koska pakkastakin on ollut, vaikka vain lumesta puhutaan.
Nythän tuota sisälläoloaikaa on koronasta johtuen kaikilla. Pitää kuunnella ja katsella netin ihmeellisen rengasmaailman kuulumiset ja yrittää löytää kesärenkaat. Välissä on kuitenkin vielä kevättulvat, pahat kelirikot ja mitä vielä muuta ehtiikään tässä epävarmassa ajassa, kun meitä päättäjien taholta monessa asiassa ohjaillaan.
Lähiajan ajokokemuksista voin kertoa, että Lexuksen katsastamisen vuoksi piti viime viikolla pyörähtää Rovaniemellä. Maalaisilla on aina listalla hiukan muitakin asioita, kun harvemmin kaupungissa tulee käytyä. Maantieajo neljäsataa kilometriä päiväseltään oli kuivalla kelillä asfaltilla kuin sukkasillaan hiipimistä. Sen takasivat Lexuksen ehjät pyöränlaakerit ja Hakkapeliitta R3 SUV renkaat alla...
Turvallista kevättä kaikille!