Matkasin noin kymmenen vuotta sitten ystäväni veljen S.K.Koh:n autossa Etelä-Koreassa Masanista Seouliin (400km). Hänellä oli sellainen isompi Hyundai autona. Taisi olla Chairman-malli. Siis varustetasossa riitti enemmän kuin Suomeen ikinä tuodaan edes tänään.
Hän oli ollut työuransa Korean IBM:n palveluksessa ja hän alkoi kertoa, mitä ovat suunnitelleet (jo silloin) Hyundaille. Tieto on jo niin vanhaa, että sen voinee jakaa kertomatta mitään yrityssalaisuuksia.
Navigaattorin käyttö oli silloin jo laajentumassa, samoin auton elektroniikka menossa tietokonepohjaiseksi. Hyundain ideana oli silloin yhdistää auton diagnostiikka järjestelmä, navigointijärjestelmä, huoltoverkostotiedot , logistiikkatiedot varaosista, huollon varausjärjestelmä ja autoradion näyttöpaneeli yhdeksi kokonaisuudeksi.
Jos auton vikadiagnostiikka huomaisi turvallisuutta vaarantavan vian, se tarkistaisi navigaattorista ajoreitin, selvittäisi reitin varrella olevat isot huoltoliikkeet, tarkistaisi missä pisteissä on mahdollista vapaata aikaa huollossa + tarvittavat varaosat paikan päällä, varaisi online korjaukselle ajan ja vasta sen jälkeen informoisi kuskia reitin muutoksesta LCD näytöllä + perustelisi syyn.
Jos vika on pienempi, kuljettaja voi valita ”myöhemmin” vaihtoehdon.
Renkaiden kunnon seuranta ei kyllä keskustelussamme tullut järjestelmän osana esille!
Tämä esimerkki kertoo jotain siitä, minkälaisia valmiuksia autojen sisäisiin tietokoneisiin ehkä rakennetaan ja vain osa niistä annetaan kuljettajan käyttöön heti.
Kun nyt vertaan 2013 tilannetta Hyundain nettisivujen kautta ja otan vaikka kaksi ylimmän tason autoa: Genesis ja Exuus/Centennial joista vertaan ominaisuuksia tänä päivänä, niin auton tietokoneohjelmisto on muuttanut selvästi suuntaa.
Nyt ei tuoda esille auton kestävyyteen liittyviä asioita (eipä silti, vielä 10 vuotta sitten korealaisissa uutisissa tuotiin esille ongelmana uusien autojen nopea läpiruostuminen jopa kahdessa vuodessa – nyt siitä ei puhuta enää) – nyt teemana on Infotainment System.- Siis informaatiojärjestelmä ja entertainment - radio, video, liikkuva TV jne yhteisjärjestelmä. Kuulostaa kyllä hieman samalta:” The most representative infotainment system is telematics, created by the fusion of telecommunication and informatics. Featuring a state-of-the-art communication terminal with built-in GPS that is connected to various other electronic devices in the vehicle, the system offers various useful information to the driver to promote safer driving.” Elektroniikkajärjestelmä tuottaa GPS:n auton oman eletroniikan, useiden auton ulkopinnassa olevien kameroiden ja lähestymistutkien, kasvonilmeistä väsymistä tutkivan hahmontunnistusjärjestelmän, tien kaistavahtikameroiden jne
ajajan turvallisuutta lisäävää informaatiota. Tällä hetkellä
elektroniikan ja tietokoneiden hinta on jo 25% auton hinnasta ja osuuden ennakoidaan nousevan 40% tasoon jo 2015.Erillisinä osina järjestelmää ovat Advanced Safety Vehicle (AVS) system, joka on ydinosa älykästä kuljetusjärjestelmää – Intelligent Transportation System (ITS), joka integroi ihmiset, auton ja tieverkoston tuottaaksen turvallisemman ja älykkäämmän ajokokemuksen, kuten Hyundai sitä selittää.
Sen osat ovat kääntämättä: 1. Driver Information System 2. Smart Cruise Control 3. Smart Parking Assist System 4. Lane Keeping Assist System 5. Human Machine Interface 6. Blue Link 7. Biometric Smart Key System
Hyundai·Kia Motors became the first company in Korea to offer an integrated telematics service called
Mozento enhance the comfort and pleasure of driving.
Poimin näistä kaksi asiaa esimerkkinä:
Hologram HUD

Space holographic technology is a progressive technology that displays various driving and driver convenience information on the front windshield in the form of a 3D hologram.
DSM (Driven State Monitoring)

DSM employs facial recognition engine technology to determine the driver’s state by monitoring changes in the driver’s eye movements and facial muscles with an infrared camera installed inside the car. By measuring the driver’s blinking and facial direction patterns, it sounds an alarm sound and relays strong vibrations to the seat when abnormal states are detected.
Hyppään hetkeksi eteenpäin, ennenkuin otan esille sokerin pohjalta.
VSM (Vehicle Stability Management)
VSM detects collisions with vehicles in front using a radar sensor and alerts the driver using sound alarms and seatbelt vibrations. We are developing technologies that will enable the vehicle to automatically brake before collisions to provide greater protection for both the vehicle and its driver.
Siis tässä tulee ympäristöä havainnoiva ulkoinen järjestelmä, johon liittyvät mm ulkopuoliset kamerat, joilla auto reagoi kuskista huolimatta vaaratilanteisiin. Siten kuin myös esim Volvo on omiin uusimpiin malleihinsa integroinut.
Passive Safety – tarkoittaa koriin ja rakenteissin liittyvien turvallisuusominaisuuksien kehittämistä.
Our top priority is developing vehicles that offer greater protection to its occupants. In addition to satisfying all of the particular crash requirements of various countries
around the world, we also received top marks in new car assessments from prominent safety institutions in those countries and secured the highest safety ratings in all regions.
: (PS. voisin ottaa tällaiset Nokialaiset ainakin lyhyeen koekäyttöön J.)

Näin luvataan – sitten joskus renkaista.
Totuus on se, että OEM renkaina Genesis -auton mukana toimitetaan Hankook 225/55R17 97V , polttoaineluokka C, märkäpito E , melutasoluokka/dB = W2/69db tai Kumho 235/50R18 97V , polttoaineluokka E, märkäpito C , melutasoluokka/dB = W3/75db
Tietysti, kun autoa käytetään Koreassa 60 - 100 km/h nopeudessa ja korin äänieristys on huippua, niin sen puoleen renkaat saavat melutakin.
Mainittakoon myös, että Genesis on normaalisti 5 litran moottorilla, 8 vaihteisella automaattilaatikolla ja keskikulutus on vain 12,5 litraa ja kaupugissa 18,2 l/100KM. CO2 = 292 g/km. Huippunopeus 240 kmh, mutta olen ollut sellaisenkin auton kyydissä, josta nopeuden yläpään rajoitin oli poistettu… Sen huippunopeutta voi kokeilla yöllä Inchonin lentokentän moottoritiellä muutaman peltipoliisin välissä. Ei muualla.
Lisää tietoa, jos kiinnostaa vertailla (näiltä sivuilta 2013 lainauksenikin ovat):