Kirjoitin aikoinaan blogin ’Amalia ei suostunut’. http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/amalia-ei-suostunut-mutta-pyorahti-silti
Vähän aikaa sitten järjestellessäni ulkovarastoa löysin Amalian suostuttelijan.
Tämä keittolevy laitettiin öljypohjan alle ja virta päälle + vällyt konepellin päälle. Toimi.
Siis kyseessä on keksintömme vuodelta 1969: moottorin lämmittäminen säteilylämmittimellä. Olisi pitänyt patentoida silloin, koska moottorilämmittimiä ei vielä ollut yleisessä käytössä.
Henkilöautoihin taisi tulla ensimmäisenä vastuslämmitys jäähdytysnesteen putkeen. Tämä on ollut toimiva systeemi viime aikoihin asti. Nykyisten uusien autojen ohjauselektroniikka taas menee sekaisin nestelämmityksestä ja letkulämmittimet ovat poistumassa valmistajien valikoimista nopeasti. Sen jouduin itsekin kokemaan viime talvena. Valmistajat ovat siirtymässä vauhdilla merkkikohtaisiin lohkojen pintaan kiinnitettäviin säteilylämmittimiin, joilla lämmitetään periaatteessa koko moottorin metallia.
Siis tavallaan palataan takaisin ’keittolevyn teknologiaan’