Minulla on aina ollut teräsvanteet autoissani. Kunnes viimeisimpään teini-ikäiseen vaihdokki-Volvooni tuli oikein alkuperäiset 16" hienot aluvanteet kesärenkaisiin.Talvikumeja varten on perinteiset 15" teräsvanteet.
Kun ensi kertaa vaihdoin aluvanteita alle muistin sanan "jälkikiristys". Siihen minulla on hyvä muistisääntö.
Olin aikoinaan töissä Haapavedellä ja eräänä päivänä sovittuun palaveriimme tuli myyntitykkimme Sasu hieman myöhässä ja normaalia suuremmilla "kierroksilla". Saimme kuulla seuraavan tarinan. Sasu oli vaihtanut autoonsa uudet talvirenkaat ja lähtenyt kiireellä ajamaan Lahden tietä pohjoiseen tehtaalle. Jossain vaiheessa hän kiinnitti huomiota irralliseen renkaaseen, joka ajoi kilpaa hänen kanssaan - mutta ilman autoa. Renkaan päästyä ohi se suuntasi viljapellolle - siis umpihankeen - ja meni hyvin pitkälle ennen pysähtymistä. Samalla Sasu alkoi ihmetellä auton käyttäytymistä, pysäytti auton ja joutui toteamaan renkaan olleen hänen autonsa takarengas.
No Sasu herrasmiehenä oli aina liikkeellä pikkukengissä. Ja niissähän oli tosi kivaa kahlata "metrin hangessa satoja metrejä ja raahata rengas autolle". Sitten vain pultteja irroittelemaan toisista vanteista, niin että sai renkaan tarpeeksi kiinni, jotta voi ajaa seuraavaan Volvo-huoltoon. Sieltä sai lisää pultteja.
Tehtaalla Sasu vannotti meitä kaikkia palaveriin osallistuneita: "Muistakaa hitolla jälkikiristys alumiinivanteissa, alumiinivanne elää ja pultit löystyvät".
Ja minä olen muistanut. Muistakaa muutkin renkaan vaihtajat tarkistaa vaikka 100 km - 200 km ajettuanne. Ettei tarvitse mennä metsän tai pellon puolelle... Pian on renkaan vaihtoaika.