Tätä kirjoitettaessa on marraskuun puoliväli. Nastarenkaat (Hakkapeliitta 8) ovat olleet alla muutaman viikon ajan. Tämän muutaman viikon aikana ei lumisia päiviä ole ollut kuin yksi, mutta liukkaita kelejä sitäkin useammin. Alkutalvi on osoittautunut tyypilliseksi eteläisen Suomen talven aloitukseksi. Kosteat tienpinnat jäätyvät yöllä lämpötilan painuessa hieman pakkasen puolelle. Silloin tarvitaan nimenomaan hyvän nastarenkaan pito-ominaisuuksia, vaikka jotkut olisivatkin sitä mieltä, että täällä etelässä olisi niin paljon sulia päiviä, että kitkoillakin pärjäisi. Itse olen toista mieltä: silloin kun täällä on liukasta, on todellakin jäisen liukasta, johon puree vain nasta.
Tällä kertaa onnistuin vielä ajamaan pari moottoritiematkaa kesänopeusrajoituksilla ja nastarenkailla. Tuolloin oli helppo verrata renkaiden äänimaailmaa sekä polttoaineen kulutusta. Kun nopeusrajoitus oli vielä kesäiset 120, on helppo todeta, että olosuhteet olivat samanlaiset kummallekin rengaskerralle. Se, mihin aikaisemmatkin kokemukseni ovat viitanneet, tuli nyt todistettua. Nykyaikainen nastarengas ei kuluta polttoainetta oleellisesti kesärenkaista enempää. Ajotavalla ja sillä, miten liikenne käyttäytyy ruuhkaisessa ajossa, on isompi vaikutus kulutukseen kuin rengastyypillä.
Rengasmelua koskee melkoisen samanlainen huomio. Hieman meluisiksi haukutut ensiasennuskesärenkaani ovat äänimaalimaltaan kuin laakerivikainen auto: niistä syntyy ujeltava ääni. Hakkapeliitta 8 nastaääni ei ole niin epämiellyttävä, vaan tyyliltään hurinaa, joten ehkä aavistuksen voimakkaampi melu on silti mukavampaa kuunneltavaa. Joidenkin kuljettajien kritisoima nastarenkaiden pehmeys ei puolestaan ole haitta, kun auton rengaskoko on 45-sarjalainen. Itse asiassa minä kaipaisin niihin autoni kesärenkaisiin hieman enemmän sitä mukavuuspehmeyttä täällä Suomen huonopintaisilla teillä.
Yhteenvetona onkin helppo todeta, että nykyaikaiset hyvät nastarenkaat eivät ole enää rangaistus, eikä niiden vaihtamista auton alle kannata sen takia viivyttää. Parin viikon päästähän alkaa se virallinen talvirengasaika, joten nyt on viimeisten mattimyöhäistenkin syytä alkaa rengastöihin. Eikä hyvillä renkailla vaihtoa olisi tarvinnut viivästyttääkään.