Yllätys, yllätys – nastarenkaat alle ja kulutus tippuu

Tuijottelin koululaisten syyslomaviikon lähestyessä tiiviisti Etelä-Savon sääennusteita. Ensin näytti siltä, että reissu tehdään vielä Hakka Greeneillä. 16.10 ei käynyt  säätieteilijöitä kateeksi, niin paljon ennusteet heittelivät muutaman tunnin välein - erityisesti 15 vrk, esimerkkinä tässä Mikkeli http://www.foreca.fi/Finland/Mikkeli/15vrk . Minun kohteeni oli naapurinkunta ja vielä kylän tarkkuudella. Kuudelta illalla ennuste näytti siltä, että nyt lähdetään talvirenkaiden vaihtoon.

Matka tehtiin torstaina ja satoi vettä Turku - Helsinki - Lahti - Heinola.. Mutta laskeutuessamme Joutsan kirkonkylään sillan yli, maa muuttui täydeksi talveksi. Siitä eteenpäin Kangasniemelle oli 10m tai yli lunta.

Lumiukkojen teon jälkeen tuli vielä pakkanen, joka jatkui sunnuntaihin asti. Oli oikea talvirengaskeli niillä teillä. Takaisin tullessamme Jyväskylän ja Tampereen kautta lumet kaikkosivat jo varsin pian Jyväskylän jälkeen. Siis kun olin tutkinut kyläkohtaista paikallissääennustetta, se osui juuri säärintamien rajalle ja siksi ennuste vaihteli hyvin nopeaan tahtiin.

Veneilevä ystäväni sanoi aikoinaan, että tarkimmat sääennusteet saa Norjasta http://www.yr.no/place/Finland/Eastern_Finland/Mikkeli/  , mutta tällä kertaa Forecan ennuste oli tarkka. En tullut katsoneeksi http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/mikkeli tai Pekka Poudan ennusteita rinnalle.

Kun lopulta olimme Turussa, niin tulin vilkaisseksi keskikulutusta 400 km matkalla. Tulomatka oli käytännössä kuivalla tiellä ja rauhallista ajoa. Koska olimme  nastarenkailla liikkeellä, niin ennakko-oletukseni oli kesää korkeampi kulutus --  ja lukema olikin matalampi!!

Piti ihan tutkia Nokian Renkaiden sivuja tarkemmín löytyyköä sieltä selitystä.
5.5.2010 tiedotteesta lainaus "Valitsemalla alhaisen vierintävastuksen kesärenkaan ja
huolehtimalla oikeista rengaspaineista, autoilija voi säästää jopa 0,5 litraa
polttoainetta/100 km ja samalla alentaa CO2-päästöjä noin 12 g/km. Se tekee
nykyisillä polttoainehinnoilla lähes 300 euroa 40 000 km:n ajossa, Nokian
Renkaiden tuotekehityspäällikkö

Kai Hauvala

sanoo." Toisaalta lainaus:
"Harva sitä uskoo, mutta talvirenkaat säästävät polttoainetta. Nykyisin niiden vierintävastus kun on yleensä pienempi kuin kesärenkaiden. Lyhytkestoisessa talviajossa polttoainetta kuluu kylmäkäynnistyksen seurauksena enemmän ensimmäisten kilometrien matkalla, tämän jälkeen säästö rupeaa näkymään."

Teppo Huovila on Nokian Renkaiden laatujohtaja. 

Matemaattisesti pitää todeta "M.O.T." - mikä on todistettu

Tosin viime yönä kuunnellessani syysmyrskyn rankkaa vesisadetta kyllä mietin sitä, että miksi ihmeessä minulla on kesärenkaat nyt alla. Samainen 15vrk sääennuste kun lupaa käytännössä kesän jatkoa Turun seudulle

comments powered by Disqus