Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Volvo 940 sai uudet Hakkapeliitta 7 alle - havaintoja erosta Hakka4:iin

Nyt on renkaat vaihdettu ja uuden uutukaiset Hakkapeliitta 7
alla. Ero on valtaisa. Edellinen talvimyräkkä pääsi yllättämään. Kesärenkailla
luisu paljon, mutta niin luisu talvirenkaillakin. Toinen myräkkä oli hyvä testi
uusille renkaille. Ensituntuma oli hieman jännittynyt. Auto reagoi eri tavalla
kuin ennen. Ja ne paikat, joissa olin tottunut siihen, että perä saattaa lähteä
alta, oli yllättävän helposti ajettavia uusien renkaiden myötä.

Vanhat renkaat oli sekä loppuun käytetyt että nastojen
suhteen harventuneet. Just ja just katsastuskelpoiset, mutta vaihtoa olin
harkinnut jo viime talvena. Nyt kuitenkin oli aika siirtyä uusiin huippuluokan
renkaisiin, kiitos Nokian. Sainpahan samalla hyvän syyn jatkaa ajamista
vanhalla luotettavalla Volvolla. Vaikka se kuluttaakin vähän uudempia autoja
enemmän bensaa. Toisaalta Volvo osoitti jo viime talvena, ettei mittarin 400
000km lukema ole turha. 28 asteen pakkasessa Volvo oli kaveriporukan ainut
auto, joka käynnistyi omin avuin. Uudet Opelit ja Renut saivat nöyrtyä vanhan
Volvon apuun liikkeelle lähdössä. Luotettava menopeli, jonka on myös
luotettavat Nokian renkaat.

Suurimmat erot vanhojen Nokian Hakkapeliittojen ja uusien
välillä:

- Uudenkarheilla renkailla sohjossa tuli yllättävää
sivuttaisliikettä, johon kiinnitin heti huomion. Vanhat renkaat taisivat liukua
muutenkin jo niin paljon, tai sitten niistä oli ks liike jäänyt muuten vain
huomaamatta.

- Uudet renkaat eivät laita autoa liukuun läheskään yhtä
herkästi kuin ennen. Ja silloinkin kun perä alkaa heittää, on heittäminen
yllättävän hallittua. Vaikka renkaat lähtisivät pyörimään tyhjää ylämäessä
liikkeelle lähdettäessä tai muuten vaan kiihdytettäessä, on sivuttaisliike
huomattavasti pienempää kuin ennen!

Takavetoisena autona 940 perä lähtee helposti liukumaan
sivulle ja auto on tuupannut sen jälkeen jatkaa matkaa ajajan tekemisistä
huolimatta. Uusien salmiakin muotoisten nastojen ja renkaiden pito on
ällistyttävä tässä mielessä. Auto on paljon hallittavampi liun aikana ja
tarttuu uuteen pitoon huomattavasti aikaisemmin kuin vanhat renkaat koskaan.
Tämä huomio sai suunpielet todella muikeaan hymyyn. Enää ei tarvinnut jännittää
niin paljoa liukkautta tai perän menetystä. Toisaalta vielä eni ole uskaltanut
kokeilla heittoa suuremmissa nopeuksissa.

 

Tähän mennessä renkailla on tullut ajettua noin 400km.
Ainut negatiivinen huomio oli heti käyttöön otettua se sivuttaisheijaus mikä
tuli lumen ja sohjon kanssa. Sen puolesta tuli mielikuva siitä, että ks.
renkaat ovat paremmat jäällä kuin lumella. Mutta nyt kilometrien lisääntyessä
myös tuntuma uusiin renkaisiin on parantunut. Vielä en ole päässyt säätämään
rengaspaineita sen enempää tai kokeilemaan ääriolosuhteissa toimimista. Renkaat
ovat vielä toistaiseksi Vianorin säädöillä. Ajomelu on uusien renkaiden kanssa
hieman suurempi kuin vanhoilla, varsinkin moottoritiellä ajettaessa. Mutta ei
mitenkään merkittävästi tai häiritsevästi. Toistaiseksi siis uudet renkaat ovat
olleet yläpeukkua ja jatkuvaa hymyä ajo-ominaisuuksien parantumisen myötä.

On se kumma, ettei ole ennen tullut mieleen hankkia
uusia renkaita. Miksi ihmeessä sitä pitää vitkutella ja kärsiä vanhoilla
renkailla, kun voisi yhtä hyvin nauttia ajamisesta? Vähän sama asia kuin
vanhoilla epätarkoilla silmälaseilla katsominen. Miksi välittömästi parantunut
näkökyky ei mukamas ole prioriteetti?

---

Siis alla oli ennen Hakkapeliitta 4 sarjalaiset, joissa oli jo pita kovettunut ja nastat kuten ekaluokkalaisen hampaat. Autossa ei ole luistoneston eikä muutakaan säätöä. On matalapaineturbo ja kuskin jalka, millä menoa voi säätää. Kokeiluna vaihdoimme 195/65-15 tilalle 185/65-15  renkaat. Katsotaan miten 10mm kavennus vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Kuskina on pääasiassa poikani.

comments powered by Disqus