Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Voihan maavara!

Keski-Suomen  yksityistiet ovat roudan armoilla vieläkin. Oma tiemme maantieltä pihaan on 200  metriä pitkä ja puolet siitä on kuin myyrät olisivat nostaneet tien keskustan kasoille  ja reunoilla on taas huiman syviä monttuja. Autolla ei yksinkertaisesti voi  ajaa normaalisti, vaan on valittava piennar jota pitkin ajaa toista rengasta  jotta saa toisen renkaan keskelle tietä, Syvät montut jäävät siihen välille ja  kohonnut keskitie ei raavi pohjapanssaria eikä pakoputkea irti. Nyt olisi  hyötyä hieman korkeammasta rengasprofiilista.

Kyllä Suomessa myytävissä autoissa saisi olla kunnon maavara.

Tuli mieleeni tarkistaa onko autoihin säädetty jotain minimi maavaraa, kun Turussa edelläni ajoi jokin aika sitten valkoinen auto peppu pystyssä isoilla takarenkailla ja turpa maassa hyvin matalien renkaiden varassa. Ja vielä tuunatulla leukaperällä. Mietin miten moinen auto selviää Petrean edessä olevasta ”virheellisesti” rakennetusta hidasteesta. Olisin pieni peikko mielessäni halunnut nähdä auton karauttavan ylikorkeaan hidasteeseen, jossa molemmat reunat ovat muotista johtuen tehneet vielä äkkisyvän ehkä 6 – 8 cm montun tiehen. Rakenne on niin hankala, että tavallistenkin  autojen pohja on vaarassa siinä.

Harmikseni sen edessä ajoi toinen auto, joka tuli hidasteeseen jarruvalot tosi pitkään palaen ja samalla takaa tulevaa hirmua varottaen. Auto hidasti ja melkein pysähtyi  reilusti ennen hidastetta aivan kuin miettien. Sitten kuski koukkasi nopeasti vasemmalle ja pujotteli jalkatien keskikorokkeen vasemmalta puolelta korokekohdan yli sekä koukkasi risteyksessä taas takaisin oikealle kaistalle pakoputki vonkuen.

 Minun mielestäni jossain on jotain pielessä. Joko auton maavarassa tai sitten Turun  kaupungin tavassa valvoa toteutettuja tierakenteita. Tämäkin hidaste tehtiin muutama vuosi sitten varsin talvisissa olosuhteissa. Ja fiasko siitä tulikin jo alun perin.

Mitä sitten sanovat asetukset maavarasta:   

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779kohta:

15 §

Auton korkeuden muuttaminen3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

Jos palaan Kangasniemen maisemin ja ensimmäiseen kuvaani, niin 8cm maavaralla tietämme ei ajettaisi edes piennarta pitkin. Madalletut autot ovat omiaan moottoritielle ja  parhaimmillaan Saksassa – tai roudattomilla Etelä-Euroopan teillä. Tavallisen mökkisuomalaisen auton maavara pitäisi olla mieluummin yli 20 cm, kuin alle. Käytännön kompromissi olosuhteiden puolesta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus