Viimeinkin! Testirenkaat saatu!

Loistava viikko takana! Saman viikon aikana sain kuin sainkin testirenkaani Vianorilta ja sunnuntaina auton moottorihuolto saatettiin loppuun, kun viimeiset lisälaitteet mahdutettiin RX-8:n moottoritilaan.

Testirenkaiden saaminen oli (odotusten vastaisesti) lievästi sanottuna pitkällinen ja ristiriitainen prosessi. Toisaalta Vianor jousti esimerkillisesti asennuksissa purkamalla ja kasaamalla renkaat eri kerroilla, mikä mahdollisti pahasti hapettuneiden vanteiden kunnostamisen - siitä isot pisteet heille! Toisaalta kuitenkin itse renkaiden asennus meni vähän oudosti; ensin oltiin sovittu, että vanteille asennetaan Seiskat, joiden saatavuus oli sillä hetkellä heikko. Tämä sopi hyvin, koska oli odotettavissa, että auton moottoriremontti venyy tammikuun puolelle. Kuitenkin soitellessani renkaiden perään selvisi, että renkaiksi oli laitettu Hakkapeliitan Vitoset. Tämäkään ei maailmaa kaada, ovathan testirenkaat kuitenkin todella iso bonus opiskelijalle. Kuitenkin ihmetyttää se, ettei vaihdoksesta tai edes rengassetin valmistumisesta oltu millään tavalla yhteydessä (vaikka niin oli luvattu), vaan itse piti soitella perään.

Tietenkin kyseessä saattaa olla yksittäistapaus, koska nämä renkaat hoidettiin normaalin palvelujärjestelmän ulkopuolella - mutta silti jäin kaipaamaan sitä "renkaanne ovat valmiit"-yhteydenottoa. Kuitenkin loppukaneettina on kiitettävä Vianoria joustavuudesta renkaiden asennuksessa: nyt niiden kunto on aivan eri planeetalta kuin ennen maalausoperaatiota (kts. http://hakkapedia.fi/blog/fi/vanteiden-uudet-vaatteet/).

Renkaat oli mukava kuljettaa Kotkassa odottavan RX-8:ni luo ja asentaa paikoilleen sunnuntain myöhäisillassa, sen jälkeen kun viimeiset lisälaitteet (ilmanputsari ja akku) oli sovitettu Mazdan moottoritilaan. Tällä hetkellä auto odottaa nesteitään (jäähdytysneste + öljy) ja ensimmäistä käynnistystä remontin jälkeen - eikä voi kieltää etteikö koeajojen alkaminen jo vähän syyhyttäisi!

Kuitenkin ensimmäiset 1000 kilometriä pitää ottaa hyvin rauhallisesti - autossa on kuitenkin täysin uudelleenrakennettu moottori, uusi kytkin sekä uudet nastarenkaat. Nyt kysynkin teiltä, arvon lukijat,

millaisia kokemuksia teillä on kyseisten osien sisäänajosta

? Oletteko joskus sudittaneet nastanne irti ensimmäisellä reissulla? Tai oletteko tuhonneet kytkimenne liian rajuilla kiihdytyksillä, ennen kuin kytkinpinnat ovat muotoutuneet toisillensa sopiviksi?

Seuraavana luvassa kuvallinen fiilistelyraportti RX-8:n käyntiin räjäyttämisestä ja matkasta katsastukseen!

comments powered by Disqus