Kirjoittaja Sami Eiste
Uusimmat blogijulkaisut Rengasturvallisuus 30 vuotta sitten

Vihdoinkin bloggaamassa

Morjens,

Kiva päästä kertomaan autoilukokemuksiaan julkisesti eikä vain jupista vaimolle ja työkavereilleen. Alkoi jo hävettämään, kun alalla työskentelevä ei meinannut saada tunnuksia luotua. En kyllä kovin paljoa yrittänyt. Nyt kuitenkin kaikki kunnossa siltä osalta.

Renkaiden alle vaihto onnistui Vianor Konalassa normaalin vuosisäilytyksen renkaanvaihdon yhteydessä varsin kivuttomasti. Varmistin vielä edellisenä päivänä, että alla on tosiaan Hakkapeliitta R:t ja kaksi talvea ajetut Continentalit saan mukaani. Ne voi vaikka trokata Huuto.net:issä, kuviota kun on vielä reilusti. Alkaa tulla vain kiire sen kanssa, sillä tämän talven osalta renkaat on jo suurelta osin hankittu ja vaihdettu.

Olen ehtinyt käydä pari kertaa Tampereella ja ajella normaalit työajot kaupungissa. Ensikokemus R:istä on hieman ristiriitainen. Ensiksi huomio kiinnittyy erittäin alhaiseen melutasoon, tai ainakin äänen väri on miellyttävän pehmeä. Ehdottomasti hiljaisemmat renkaat kuin kesärenkaina käyttämäni Pirellit. Niistähän on sanottukin, että ovat suhteellisen kovat ja siten äänekkäät, mutta pitävät ainakin lämpimällä säällä. R:t kuitenkin yllättivät tuossa pari viikkoa sitten kun yöllä oli ollut muutama aste pakkasta. Ajelin siinä töihin puolen yhdeksän aikoihin ja merenrannan tuntumassa auto alkoi liukua risteyksessä vastaantulevien kaistalle. Onneksi siinä ei ollut ketään ja auto pysähtyi hyvissä ajoin ennen suojatietä ylittävää kävelijää.

Tässä voi nyt kliseillä, että talvi yllätti autoilijan. Tienpinta ei vaikuttanut jäiseltä, mutta koska oltiin rannan läheisyydessä ja kyseinen kohta oli nurmikkoaukealla vähän kuopassa, se saattoi olla hyvinkin jäinen. Olen ajanut R:llä ennenkin, mutta kevyemmällä autolla ja Continentalitkin olivat kitkarenkaat. Veikkaan kuitenkin, että ajotyylillä oli tässä tapauksessa suuri merkitys. En todellakaan olettanut tien olevan niin jäässä ja ehkä ajonopeus ja -tyyli oli vielä kesäterässä. Kitkarengas jos mikä on kuitenkin kompromissi eri sääolojen pidon ja mukavuuden välillä ja jää on niille haastavin elementti.

Tulevaisuus näyttää miten yhdistelmällä MB A ja Hakkapeliitta R selviää. Ajotapa täytyy joka tapauksessa sovittaa sään mukaan oli alla kitkat tai nastat.

comments powered by Disqus