Vianorin vaivatonta palvelua

Varmista, että autossa on mukana lukkopulttien tai -muttereiden avain. Senhän pitäisi olla aina autossa, mutta hyvin usein näin ei kuitenkaan ole. Ja jos vanteesi ovat vanhat alut, niin keskiösoviterenkaat ja mahdolliset toiset pultit/mutterit tarvitaan myös mukaan.
Odotusaikana kannattaa tutustua Vianorin seinäruudulla pyöriviin tietofilmeihin. Niissä on paljon hyvää asiaa!
Rengastestaajana pääsin erikoisluvalla myös hallin puolelle, kunhan laitoin päälleni huomioliivit. Kyllä, kyse on kaikkien turvallisuudesta, sekä siitä, että työt sujuvat häiriöttä. Hallissa ei voi olla asiakkaita, jos siellä pitää saada työt tehtyä.
Vanteet oli jo valmiiksi puhdistettu, joten asennus sujui nopeasti ja vaivatta. Minun tapanani on, että pyörät pitää puhdistaa valmiiksi jo vaihdon yhteydessä, jotta ne ovat sitten valmiina kunnossa kun aika taas koittaa.
Tärkeä tasapainotus, joka on aluvanteiden yleistyttyä myös vaativampi taitolaji kuin perinteisillä peltivanteilla. Lisäksi painot halutaan yleensä jäämään piiloon, vaikka toiminnan kannalta se onkin huonompaa.
Oikeaoppinen kiristys on monivaiheista etenkin kun kyse on aluvanteista. Pyörän navan pitää olla puhdas, jotta vanne asettuu oikein. Pultit/mutterit kiristetään ristiin ja momenttiin. Lopullinen kiristys tehdään sitten momenttiavaimella, kun pyörä on lattiaa vasten. Ja se viimeinen kiristysvaihe jää asiakkaan muistettavaksi, eli jälkikiristys 100 km ajon jälkeen.
Siinä vielä kirjallinen dokumentti, jossa on mukana fiksu muistutus renkaiden vaihdossa havaitusta takajarrupalojen kuluneisuudesta. Parempi siis vaihdattaa ajoissa kuin pilata jarrulevytkin.

 

comments powered by Disqus