Kirjoittaja Matti Morri
Sijainti: Nokia
Uusimmat blogijulkaisut

Vesiliirto ja Nokian Hakka Blue -kesärenkaan tuotekehitystyö

Turvallisen ja toimivan sekä riittävästi testatun rengastuotteen kehittäminen vie aikaa, ja esimerkiksi Nokian Hakka Blue -renkaiden tuotekehitykseen kului noin kolme vuotta. Renkaiden perusteellinen kehitys- ja testaustyö ovat huima prosessi, johon liittyy jatkuvaa työtä muun muassa erilaisten kumisekoitusten, rakenneratkaisujen ja pintamallien kehitystyön parissa. Pohjoismaiset olosuhteet aiheuttavat omat haasteensa renkaiden kehitystyöhön – muun muassa kumisekoitusten on toimittava hyvin niin lämpimällä kuin viileälläkin kelillä.

Nokian Hakka Blue -kesärengas sopii keskikokoisiin ja tehokkaisiin autoihin.
Nokian Hakka Blue antaa suorituskykyä ja ehdotonta turvallisuutta märälle tielle.

Testit kertovat parhaan pintamallin

Uuden rengastuotteen kehitysprojektin alussa renkaan ominaisuudet määritellään ja määritysten pohjalta tehdään erilaisia koepintamalleja. Nokian Hakka Blue -renkaiden tuotekehityksessä lähdettiin liikkeelle viidestä erilaisesta mallista, joista testausten jälkeen jäljelle jäi lopulta kaksi parasta. Näistä toinen valittiin lopputuotteeksi yhdistämällä kahden parhaat ominaisuudet, mutta myös muiden pintamallien testeissä hyväksi havaittuja ominaisuuksia siirrettiin Nokian Hakka Blue -lopputuotteeseen.

Renkaan vesiliirtokäyttäytymiseen vaikuttaa suuresti mm. se, minkälaiset ja minkälaisessa kulmassa pää- ja sivu-urat renkaassa ovat ja kuinka paljon uratilavuutta renkaan kosketuskuviossa on, kun ajetaan esimerkiksi lätäkköön. Nokian Hakka Blue -renkaiden tärkeimpiin innovaatioihin kuuluu Dry Touch -lamelli, pitkittäisrivassa oleva lamelli, joka ohjaa veden renkaan ja ajopinnan välistä uraan ja näin estää renkaan joutumista vesiliirtoon. Dry Touch -lamellin etuihin kuuluu myös se, että kuluessaan lamelli leviää ja tekee kuluneen renkaan entistä pitävämmäksi.

Kesärenkaita altistetaan vesiliirrolle lukemattomia kertoja tuotekehityksen aikana.
Vesiliirtoon joutuminen on suurin kesäkelin turvallisuusriski. Nokian Renkaiden testiradalla tehdään jatkuvaa testaustyötä paremmin vesiliirtoa vastustavien kesärenkaiden kehittämiseksi.

Vesilaboratorio auttaa tuotekehityksessä

Kehitettävien tuotteiden ja renkaiden vesikäyttäytymistä testataan Nokian Renkaiden testiradalla sijaitsevassa vesilaboratoriossa. Vesilaboratoriota käytettiin myös Nokian Hakka Blue -renkaiden kehitystyössä ja Dry Touch -lamelli kehitettiin laboratorion avulla. Testiradan asfaltin pintaan on kiinnitetty lasilevy, jonka pintaan laitetaan väliainetta, esimerkiksi vettä tai yleisimmin käytettyä vaaleata nestettä tarpeellisen kontrastin saavuttamiseksi. Testattavalla renkaalla ajetaan levyn yli, ja levyn alla oleva suurnopeuskamera kuvaa tapahtumaa jopa noin 30 000 kuvan sekuntivauhdilla. Kuvia analysoimalla saadaan tietoa renkaan ominaisuuksista sekä väliaineen käyttäytymisestä erilaisissa lamelliratkaisuissa ja erilaisten pintamallien alla, ja siten pystytään kehittämään entistä parempia ja turvallisempia renkaita.

Renkaan kosketuspinta ajoalustaan 80 km/h nopeudessa.
Renkaan kosketuspinta ajoalustaan 80 km/h nopeudessa.

Kumisekoitusten kehitystyötä tehdään jatkuvasti riippumatta kustakin rengastuoteprojektista. Erilaisten sekoitusten fysikaalisia ja mekaanisia ominaisuuksia testataan laboratorio-olosuhteissa. Vaikka nykyään monia asioita pystytään selvittämään tietokonemallinnusten avulla, oikotietä sekoituksen ja renkaan todellisen käyttäytymisen selvittämiseen auton alla kuitenkaan ei ole, vaan renkaan ominaisuuksia on testattava käytännössä. Nokian Hakka -kesärenkaiden kumisekoitus on suunniteltu toimimaan turvallisesti laajalla lämpötila-alalla ja ne kestävät niin kesän helteellä kuin syksyn sateessakin.

Uudet renkaat turvallisempia kuin koskaan aiemmin

Ensisijaisesti uudet rengastuotteet pyritään suunnittelemaan kilpailijoiden viimeisimpiä premium-tuotteita paremmiksi ja palvelemaan paremmin asiakkaita kuin omat, vanhemmat tuotteet. Aiemmin markkinoille tulleiden ja uusien renkaiden ominaisuuksia on vaikea vertailla, sillä pitkällä juoksulla ominaisuudet, joita valmistajat kesärenkaiden osalta painottavat tuotekehitystyössään, muuttuvat trendien mukana. Kun ennen pidettiin tärkeänä kulumiskestävyyttä ja märkäpitoa, nykypäivänä tärkein ominaisuus tuntuu olevan vierintävastus, mikä liittyy ekologiseen tehokkuuteen ja kuluttajien lisääntyneeseen ympäristötietoisuuteen. EU:n direktiivin mukaan renkaiden energialuokitus on esitettävä myynnin yhteydessä. Energialuokituksen osa-alueet ovat vierintävastus, märkäpito sekä ohiajomelu, ja näihin ominaisuuksiin autonrenkaiden valmistajat tulevat jatkossa panostamaan entistä enemmän. Kaiken kaikkiaan renkaiden turvallisuus on parantunut huomattavasti vuosien saatossa ja kokonaisominaisuuksiltaan markkinoilla olevat renkaat ovat yhä parempia.

comments powered by Disqus