Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Venäläinen liikennemerkkimalli.

Ukka perheineen vietti Juhannuksesta eteenpäin parin viikon lomanpätkän Vanhan Sallan Tuntsajoella Venäjällä. Matkaan sisältyi Alakurtin sotilaskylän ja Suomen rajan välinen noin 70 kilometriä pitkä tieosuus, jota on rakennettu päällystetieksi vuosikausia. Vähän samaan tapaan kuin Iisakin kirkkoa.

Taas tieosuudella on rakentamistyö meneillään. Työstettävä pätkä on kymmenkunta kilometriä. Tienteko on oman lukunsa, koska maalajit laitellaan supervallan puolella selkeästi hieman eri järjestykseen kuin Suomessa.

Tienteosta kertova liikennemerkkijono oli selkeä ja kaiken olennaisen kertova. Koettelemus vetoautojen ja peräkärryjemme renkaille oli tämä osuus, jonka viimeinen maakerros ennen pinnoitteen vetämistä on puolen nyrkin kokoinen teräväsärmäinen murske, joka ennen jyräämistä on kuin ratanauloista tehty piikkimatto.

Meillä oli onnea, kun yhdenkään ajoneuvon yksikään rengas ei vaurioitunut kumpaankaan suuntaan tietyöaluetta ajaessamme.

Paluumatkalla vastaamme tuli Suomesta päin kolme isoa moottoripyörää, jotka olivat maantiemallia. Eipä ole tiedossa, selvisivätkö he laillamme ilman rengasvaurioita tästä kymmenen kilometrin piikkimatosta.

Kuvassa ei tien pinta ole vielä edellä kerrottua ratanaulamattoa, vaan se alkoi vasta muutaman sadan metrin päästä. Suomessa vastaavaa tienkuntoa pääsi kokeilemaan ehkä parikymmentä vuotta tai enemmän ajassa taaksepäin.

 

 

comments powered by Disqus