Kirjoittaja Ukka Santala

Vanteet ongelmana.

Olen tästä samasta soratien asukasta koskevasta ongelmasta kertoillut ennenkin. Asia tuli taas mieleeni, kun kävin autonhuoltoreissulla Kalotin Korjaamolla Kemijärvellä, missä Lexus jouduttiin nostamaan korkealle ilmaan niinkin yksinkertaisen huoltotyön kuin sytytystulppien vaihtamisen yhteydessä. Siinä pääsee auton omistaja itsekin tutkimaan autoa alhaalta seisaaltaan, kun normaalisti joutuu auton alle kömpimään sen ollessa maassa.

Vanteiden ongelmat liittyvät tietenkin niiden saveentumiseen soratien ollessa märkää ja sulaa samanaikaisesti. Kevät ja syksy ovat ilmiön suhteen hankalimmat vuodenajat. Samaa tapahtuu tietysti kesäsateidenkin aikana ja jälkeen, jos vettä tulee maakuntasadenimikkeellä..

Ei ole tullut kokeiltua, voisiko saven tarttumista vanteiden sisäpintoihin jollain aineella käsittelemällä vähentää. Sitä en oikein jaksa uskoa, että saveentumisen voisi kokonaan estää. Kuvat kertonevat, mistä ongelmasta nyt kirjoitan.

Savikertymää vanteessa.
Savikertymää toisesta kuvakulmasta...

Savea kertyy yleensä sen verran tasaisesti vanteiden sisäpintaan, että ilmiö ei tee vanteesta epätasapainoista. Niin tapahtuu kuitenkin siinä vaiheessa, kun savikerros vanteen tärähtäessä vaikkapa vesimonttuun irtoaa osasta vanteen pintaa. Silloin saattaa renkaaseen kertaheitolla tulla tosi paha epätasapaino.

Ongelma ei ole korjattavissa kuin huolellisella vanteen sisäpinnan puhdistamisella vedellä. En muista, olenko joskus kertonut "köyhän painepesurista", jollaisen valmistin naapurin miehen opastuksella. Kuva selvittänee tämän yksinkertaisen pesulaitteen toimintaperiaatteen. Tällä pääsee oikeaa painepesuria paremmin vanteen sisäpintaa puhdistamaan vanteen puolien välistä ulkoapäin. Normaali vedenpaine riittää ja tehokkaammin savi irtoaa, kun käyttää kuumaa vettä.

Ruuvipenkissä kahdesta suunnasta litistetty kupariputki.
Vesipainetta vaille valmiina...

Tämä säiden puolesta pakkasen ja plussakelien välillä humpaava syksytalvi on saveentumisilmiön kannalta hankalimmasta päästä. Muutamaankin kertaan on kahden auton vanteita saanut huuhdella, eikä vesiletkuja ole saanut lopullisesti kelattua talviteloilleen.

Ylimääräistä vaivaa autoilun ympärillä, mutta pienellä vaivalla pystyy kotikonstein pitämään vanteet tasapainossa rengasasentajan jäljiltä...

comments powered by Disqus