Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Vanteet kuntoon talvirenkaita varten

Hyundain mukana tuli kaksi kierrosta alumiinivanteita. Ja kun rengaskoko on 17” ei muita liene saatavanakaan, vaikka peltivanteet kapseleilla saattaisivatkin olla käytännöllisemmät. No, aluvanteethan pitää saada pysymään puhtaina talvellakin, eli ne tarvitsivat selvästi ennakoivaa huolenpitoa. Mutta sitä ennen niistä piti saada pois kahden ja puolen talven aikana kertynyt kura ja lika.

Ei muuta kuin testimenestyjää, Sonaxin aluvanneputsia ja painepesua sekä pesuharjaa. Tuo painepesuri on kyllä tehokas puhdistustapa, mutta irtovanteita pestessä on sitten pesijäkin märkä: sen verran hyvin niistä lentää vettä joka suuntaan.

Sileiden pintojen kuivauksen jälkeen jätin vanteet vielä pariksi päiväksi tallille kuivumaan, jotta kaikki pikkukolotkin olisivat kuivia.

Ja kun pintaan pitää saada mahdollisimman kestävä suoja, valitsin vahaksi kiinteän runsaasti Carnaubaa sisältävän Turtlen. Vahan valinnassa pitää olla tarkka siksikin, että vanteissa saattaa olla mattapintaisia kohtia, joilla osa vahoista jää harmaaksi. Eli jos vanteen pinta ei ole kokonaan sileä, kokeile vahaa ensin jollain pienemmällä alueella.

Sitten kun autoa talvella pestään, ei vannepesuainetta kannata jättää seisomaan turhan pitkäksi aikaa jo siksikin, ettei tuo huolella laitettu suoja katoa ekassa pesussa. Ja pesun jälkeen kannattaa puhtaalle vanteelle suihkaista jotain suoja-ainetta, jota löytyy esimerkiksi Auto-Glymiltä. Näin vanteet saa säilymään hyvinä, ja helpolla työllä, eikä suojatun pinnan puhdistuskaan ole työlästä.

Autonhoitopuristeilla on sitten omat vaativammat keinonsa: yllä oleva on meille tavallisille autoilijoille, jotka haluavat päästä kohtuullisella vaivalla kelpoon lopputulokseen. Suojaamattomia, suolattuja vanteita on jo nähty liikaa.

Vasemmalla ulkopuoleltaan jo vahattu vanne, ja oikealla kiinteä vaha levitettynä pintaan, kuivumista ja pyyhkimistä odottaen

 

comments powered by Disqus