Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Vannekoko sen kun kasvaa

Autoilun 80-luvulla aloittaneena  tuntuu nykyinen vanteiden halkaisijan kasvaminen jo hurjalta.

Silloin 80-luvulla käytetyissä autoissa 13” oli se yleisin vannekoko. Mutta olipa pikkuautoja vielä 12” vanteillakin, ja vain isoissa taksiluokan autoissa oli sitten 14” pyöriä. Renkaiden suhteen 70-sarjalaista nimitettiin matalaprofiiliseksi, se oli siis oikeasti urheilullinen korkeussuhde! Autojeni koon kasvun myötä tuo 14” tulikin sitten tavallaan kaupan päälle, varsinaista kehitystä edes huomaamatta.

Omiin autoihini alkoi 15” pyöriä ilmestyä vasta kymmenisen vuotta sitten. Useassa 90-luvun autossakin kun oli kokona vielä tuo eräänlainen aikansa standardi 14”. Niinpä olikin yllätys havaita, että nopea siirtyminen isompiin kokoihin alkoi näkyä myös 14 tuumaisten tarjonnan laajuuden pienenemisenä. Rengaskoko vanheni nopeammin kuin Suomen autot. Mutta 15” tuuman myötä alkoi myös 65-sarjalaisten renkaiden tuleminen ”normaaliprofiiliseksi” kooksi, eikä sitä perinteistä 80-korkeaa ollut enää edes vaihtoehtona. Toisaalta jo tuo merkintä ”80” vaati totuttelua, koska eipä sitä standardina aiemmin edes merkitty renkaisiin.

Ja sama kehitys jatkui kun koko kasvoi taas tuumalla Mondeossani. Nyt siis 16 tuumaan, leveyden ollessa 205 ja korkeussuhteen ollessa enää 55, eli kyseessä taisikin olla jo mataluussuhde. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin kyseessä oli myös sen aikainen eli 2000-vuosikymmenen suosikkikoko. Hämmästyttävän hyvin oli renkaan ilmatilan korkeuden pieneneminen kuitenkin kompensoitu jousituksessa. Itseäni kun hirvitti eniten se, kuinka kovia paikat hampaista ravistavia tuollaiset mataluudet sitten olisivatkaan.

Mutta nyt tuossa koreanmersussa kokona on jo 17”. Ja tehdasasenteisena kumina 215/50-17 eli taas mentiin pykälällä alaspäin. Eihän nuo ole enää edes renkaat, vaan pelkät mustat kuminauhat vanteen päällä? Ja varmaan kamalat ajaa? Itse asiassa skeptikko pettyi nyt pahasti: uraherkkyys on paljon pelättyä pienempää, jousitus toimii mallikkaasti, ja ohjaus jopa vaatii tällaista rengastusta. Tunnottomuudestaan kritisoidulla sähköisesti tehostetulla ohjauksella varustetussa autossa tilanne tuntuu siis olevan jopa päinvastoin kuin ennen. Se ikään kuin vaatii tällaista teinirengastusta toimiakseen oikein.

Saapa nähdä, minkä halkaisijaiset pyörät seuraavassa autossani sitten tuleekaan olemaan. Cross-overeissa kun on jo paljon 19” pyöriä, eli ei ole vaikeaa ennustaa, etteikö se tulisi olemaan kohta yhä yleisempi rangaskoko.

Mutta en silti suosittele kasvattamaan alkuperäistä autoon tarkoitettua vannekokoa. Ulkonäöllisesti tulos saattaa olla enemmän koominen kuin hyvä, ja ajollisesti ihan kaikkea muuta kuin pitäisi. Rengaskoko kun vaikuttaa  niin ohjauksen kuin jousituksen toimintaan.

comments powered by Disqus