Kirjoittaja Ukka Santala

Vannekaupassa renkaat kaupan päälle.

Käytettynä ostetun auton eri varaosien etsiminen vaatii joskus pitkää sinniä. Kiireettömyys kuitenkin joskus palkitaan, kuten minullakin rapian kolmen viikon etsiskelyn jälkeen tapahtui.

Vuoden 2001 Lexus RX 300 auton aluvanteet eivät niin kovin yleiset myyntimarkkinoilla ole. Eikä "omia" löytynyt tälläkään etsimisellä, mutta soivat pelit silti. Ja läheltä, millä seikalla on oma merkityksensä ainakin silloin, kun ollaan ostamassa käytettyjä vanteita, koska nähdä ne pitää ennen ostopäätöstä.

Mitsubishin Outlanderin jako vanteissa sattuu olemaan sama kuin Lexuksessakin. Ja Mitsun vanteet olivat Rovaniemellä tässä vieressä parinsadan kilometrin päässä kaupan. Ja mikä vielä iso plussa, vanteilla oli yhtenä talvena muutaman tuhat kilometriä ajetut Nokian WR SUV3 H100 renkaat, joissa kaikissa on kulutuspintaa lähes uusia vastaavasti. Lähtöhinta koko paketille oli 340 €uroa, joka pikku tinkaamisen jälkeen putosi vielä loppuhintaan 280 €uroa. Se tingitty hinta oli "silminäni" käyttämäni Rovaniemellä asuvan poikani Kallen ansiota, joka rengaskaupan nokakkain myyjän kanssa puolestani teki.

Kun kävin kauppaa seuranneena päivänä eilen Rovaniemellä muilla asioilla saman tien, niin hoidin poikaa enempää vaivaamatta vanteet renkaineen Lexukseen alle. Siinä auttoi asiantuntevasti Lapin Kumi OY, johon hurautin Mitsun vannerengasyhdistelmä peräkärryssä tutkailemaan, millä aikataululla ja onnistumisprosentilla kauppa saadaan vietyä onnistuneeseen loppuun. Liikkeessä ei ollut enää talvirengasryysistä päällä, onnekseni.

Ja saatiin se. Työnjohto otti asiani pukille ilman aikavarauksia. Ja kaksi asentajaa samaa kuumaa töihin. Soviterenkaat löytyivät hyllystä, samoin uudet pultit. Ja kaupantekijäisinä vielä keskiöihin muovitulpat. Ne ovat tällä hetkellä hillityt mallia Mitsubishi, mutta vieras logo ei menoa haittaa. Ja nehän ovat sopivimmat Mitsun vanteisiin.

Koeajoa "uusille" Nokian SUV -renkaille on ehtinyt parin päivän aikana kertyä jo kohta 300 kilometriä. Lapin etäisyyksillä siihen pääsee, kun hurauttaa Rovaniemeltä Naruskalle ja käväisee seuraavana päivänä maitokaupassa Naruskalta Sallaan ja takaisin.

Lexuksessa sen ostaessani aikanaan alla olleiden Bridgestonen Blizzak -kitkarenkaiden kunniaksi voin sanoa sen, että niiden kulutuskestävyys oli hyvää luokkaa. Meidän huushollissa niillä nimittäin ajettiin ennen nyt kerrottua Nokian renkaisiin siirtymistä 50 tuhatta kilometriä. Siinä on kesä- ja talviajoa hyvin monenlaisissa olosuhteissa.

Nokian renkaat ovat jo ensi kokemuksen perusteella paljon äänettömämmät ja jotenkin muutenkin ensituntumalta vakaammat ajettavat. Mielenkiinnolla odotan, miten SUVit käyttäytyvät simmag-urissa, joihin Bridgestonet pitkittäisine urineen hakivat varsinkin vaimoväen mielestä ärsyttävästi seurauksin, että meidänkin Mummeli talvikelillä mieluummin lähti ajoon Subarullaan Nokian Hakkaviitoset alla.

Nyt on pelko persauksissa, että kun SUV -renkaat hyviksi osoittautuvat, niin Ukka ei sen jälkeen liioin Lexusta käyttöönsä saa...

Haastavia talvikelejä on ollut. Ja niitä on ihan varmasti lähiaikoina tiedossa ympäri Suomea, kun katselee kymmenen tulevan päivän ennusteita. Autoilta, renkailta ja ennen kaikkea kuljettajilta vaaditaan näistä puolin huipputason suorituskykyä.

comments powered by Disqus