Kirjoittaja Terhi Puusaari
Uusimmat blogijulkaisut

Vänkää uutta vuotta!

Vuosi on vaihtunut joten haluankin toivottaa rauhallista uutta vuotta kaikille testikuljettajille, Nokian porukoille ja muille lukijoille. Kuulin, että jotkut sanovat tulevan vuoden olevan samanlainen, kuin aattoilta. Meillä se tarkoittaakin siis rauhallista vuotta, onneksi! Tai toisaalta: Vaikka viime kesä ja syksy on menty sata lasissa, niin joulunajan hiljaisuus on palauttanut voimia niin, että kohta taas huomaan meneväni samaa kyytiä.

Ajelutkin on ollut vähäisiä, eipä paljon kommentoitavaa. Tässä joku päivä käytiin isännän kanssa ajelulla ja meidän ohi kulkeva tie oli niin liukas, että risteyksestä mentiin pari auton mittaa pitkäksi. Mies oli kuskina ja häntä sitten hiukan lapsetti. Kaustisen Kansantaiteen Keskuksen piha on jääkeleillä takuuliukas ja siinähän sitten piti käydä pyörähtelemässä. Isännän ilmeistä päätellen renkaat piti riittävän huonosti. Pojat on poikia...

Vuoden ensimmäisenä päivänä istuskelin isännän kyydissä, kun taas Perhossa vierailtiin. Matkan voisin tiivistää näin: "Mäkämäkämäkä. Mäkämäkä. Mäkämäkämäkä!!" Ei siis oikein miellyttänyt isännän ajotyyli liukkailla teillä. Risteyksiin tultiin aivan liian kovaa ja kaiken kunniaksi hän ei nähnyt jalankulkijaa jolla oli heijastinliivit päällä! No ei nyt sentään päälle ajettu ja huomasi kuskikin lenkkeilijän ajoissa, mutta vänkärinä huomasin kävelijän jo paljon paljon aiemmin. Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta, kun minä huomaan jotain ennen kuljettajaa, mutta mietiskelin asiaa sitten vähän toiselta kantilta. Kuljettajan on rekisteröitävä kuitenkin kaikki, mitä tiellä tapahtuu ja samalla ohjattava sekä hallittava autoa. On kiinnitettävä huomiota tuulenpuuskiin, uriin ja monttuihin tiessä, kaarteisiin, mäkiin, risteyksiin ja vielä oltava kuusalla siitä muusta liikenteestä niin edessä, kuin takanakin! Eli eihän tuo nyt ole ihan helppo rooli, kun sen näin monimutkaistaa. Meillä tähän listaan lisätään vielä radion, hulvattoman 2-vuotiaan ja mäkättävän vänkärin kuuntelu yhtäaikaa. Eihän tätä kaikkea voi tosissaan onnistuneesti havannoida samaan aikaan, eihän?

Vänkärin ei tarvi(si) vaihtaa vaihteita, säännöstellä kaasua tai tarkkailla mittaristoa. Vänkäri ei edes huomaa niitä autoa ulkopäin ohjailevia tekijöitä, paitsi tosi huonolla kelillä. Vänkärin oikeus on katsella maisemia ja tarkkailla liikennettä ihan huvin vuoksi. Ilman vastuuta on helpompi havannoida ympäristönsä. Kun tämän nautiskelun lisäksi ainoaksi vapaaehtoiseksi tehtäväksi jää radiosurffailu, on helppo valittaa. Varsinkin, kun perusluonne on kontrollifriikki. Ratin takana olen rauhallinen, harkitseva ja pitkäpinnainen. Ratin vierellä heikkohermoinen, nalkuttava akka!

Mietitäänpä nyt jokainen sitten käyttäytymistä kyytiläisenä. Olisiko se niin kamalaa olla vaan hiljaa, vaikka se puoliso ei ajakkaan "yhtä hyvin", kuin sinä. Saattaisi lisätä taas liikenneturvallisuutta kummasti....

comments powered by Disqus