Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Vaikeat kelit jatkuvat, rengasratsian paikka?

Itse asiassa nyt siirrytään jälleen siihen vaiheeseen, kun päivällä tielle sulava lumi ja jää yöllä jäätyy uudelleen. Tätä sahaamista nollan ympärillä saattaakin sitten jatkua vielä jopa pari kuukautta, joten renkailta vaaditaan taas sitä jääpitoa.

Hämmästyttävän monessa autossa vaan on jo aivan loppuun kulutetut renkaat alla. Rengastestaajana sitä kun tulee vilaistua liikennevaloissa seisoessa, millaisia renkaita naapureilla on autonsa alla. Aamullakin eräässä raskaassa matkailuautossa oli reunastaan kaljuiksi menneet, nastattomiksi nypityt ex-talvirenkaat. Kolmetuhatta kiloa massaa vielä, niin pulkkanahan se menee, jos edellä olevalla onkin pito paremmin kunnossa. En haluaisi moista pommia autoni taakse...

Nyt on siis hyvä aika tarkistaa, miltä ne omat renkaat näyttävät. Talvea ja pidontarvetta on vielä jäljellä, ja syksyllä vielä kelvoilta näyttäneet renkaat sattavatkin olla nyt jo ihan muuta. Lisäksi tähän vuodenaikaan saattaa tehdä parhaat rengaskaupat, kun sesonki on hiljaisimmillaan.

Toisaalta edellisviikon noin tuhannen kilometrin automatka osoitti Suomen talven vaihtelevuutta. Menomatka oli pitkälti sulaa ja kuivaa, kunnes loppumatka mentiin suolapuurossa, ja perillä odotti lumiset maisemat. Katukuvassa siihen kuului luonnollisesti ne liukkaat patit jäätynyttä lunta, joita syntyy etenkin risteyksiin.

Paluumatkan alussa alkoi tuiskuttaa lunta, joka sitten kertyi tielle kiillottaen pinnan liki peiliksi liikenteen alla. Ja kun tuiskusta päästiin, alkoi jäätävä tihkusade. Suola-autotkaan eivät ehtineet torjua liukkautta, kelin muutos yllätti ilmeisesti heidätkin tällä kertaa. Nykyisessä autossani ei ole tuulilasin lämpövastuslankoja, vaan jouduin vähän väliä laittamaan huurteenpoiston täysille, jottei jää kertyisi lasille. Toinen keino oli pissapojan neste, mutta sitä olisi saanutkin käyttää sitten koko matkan ajan, jollei olisi käyttänyt myös lämpöä välillä apuna.

Kotiin selvittiin kuitenkin ilman minkäänlaisia vaaratilanteita, kiitos Hakkapeliitta Kasien. Keli oli tälläkin kertaa sellainen, että ainoa rengas, johon pysti luottamaan, oli hyvä nastarengas.

Tutustu Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarenkaisiin tästä: https://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-8/

comments powered by Disqus