Kirjoittaja Matti Morri
Sijainti: Nokia
Uusimmat blogijulkaisut

Uusissa C-renkaissa paljon muutoksia

Nokian Renkaat -mallistoon on tullut kaksi uutta pakettiautojen talvirengasmallia, jotka on kehitetty nimenomaan pohjoisiin olosuhteisiin. Nokian Hakkapeliitta C3 on nastoitettava pakettiauton rengas ja CR3 on nastaton malli. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikön Matti Morrin mukaan muutokset ovat isoja C-rengasperheessä kaiken kaikkiaan.

Mitä uutta uusissa C3-renkaissa on?


Edellisessä rengasperheessä oli kaksi eri pintamallia yhden perheen sisällä siten, että pienemmät koot oli varustettu eri pintamallilla kuin isot koot. Uusissa C-renkaissa on nyt yksi ja sama pintamalli 14 tuumasta 17 tuumaan.

C-renkaan uudessa nastallisessa mallissa on myös kokonaan uusi nasta. Tämä on 4k4k -nasta, mikä tarkoittaa sitä, että nastassa on neliömäinen laippa ja neliömäinen runko sekä neliömäinen kovametallitappi. Nastoitus orientoidaan uudessa mallissa siten, että nastan terävä kulma on eteenpäin ja näin saadaan maksimoitua sekä pitkittäispito että sivuttaispito. Kyseessä on hieman modifioitu versio edellisestä nastasta. Uusi nasta on nimenomaan teräsrunkoinen, mikä antaa nastalle kestävyyttä, kun yleisesti SUV:eissa ja henkilöautoissa käytetään nastan runkona alumiinisekoitetta.

Kulutuspinnan alta löytyvät uudet teräsvyöt. Teräsvyölanka, jota käytetään ykkös- ja kakkosteräsvyössä ovat uusia. Rakenteessahan on yleisesti ottaen (yksi tai) kaksi teräsvyötä ja yksi nylonvyö eli kaikenkaikkiaan kolme vyötä. Teräsvöiden lankamateriaalia on muutettu ja uusi on joustavampi ja testiemme mukaan kestävyydeltään parempi pistoja vastaan. Uusi materiaali antaa myös alemman vierintävastuksen renkaalle, joten C-renkaallakin voidaan hieman säästää polttoainekuluissa.

Renkaan jalka-alue on se alue renkaasta, joka on vasten vanteen sarvea. Siinä kohden puhutaan niin sanotusta clinch -komponentista. Tämä sekoitus on nyt uusi uudessa C-renkaassa, millä saavutettiin parempi kestävyys. Samalla uusi sekoitus hiukan vaimentaa ääniaaltoja, eli näin saatiin kokonaisäänitasoa vähän pienemmäksi.

Miksi näihin uudistuksiin on päädytty?


Saman pintamallin käyttäminen läpi kokovalikoiman helpottaa logistiikkaa sekä kauppiaan elämää. Uudella pintamallilla saimme hyvän kompromissin aikaiseksi sekä pienempiin että isompiin rengaskokoihin. Onnistuimme saamaan kestävän ja turvallisen rakenteen yhdellä pintamallilla ja sillä menemme nyt tästä eteenpäin.

Haasteita pakettiautokäytössä ovat erityisesti kovat kuormat ja renkaiden huolimaton ilmanpainehuolto, mikä tarkoittaa sitä, että ajellaan yleisesti liian pienillä paineilla ja liian suurilla kuormilla paineeseen nähden, mikä asettaa haasteita niin pintamallin kuin rakenteenkin kestävyydelle. Suunnittelussa on nämä otettu nyt huomioon jotta rengas kestää paremmin ja on vakaampi ajettava.

Mikä hyöty tästä on ammattiautoilijalle?


Rakenteen ja pintamallin uusilla innovaatioilla saadaan parempi kestävyys sekä parempi stabiliteetti kuorman kanssa ajettaessa. Nämä ovat tärkeitä asioita etenkin tavara-autoilijoille, jotka ajavat silloin tällöin isoillakin kuormilla. Ajovakaus on silloin tärkeä asia ja sen takia muutimme renkaan teräsvyöpakettia sekä pintamallia aika raikkaasti.

Mitä uusia ominaisuuksia CR3 -renkaassa on?


Nastattomassa CR3-versiossa on pari oikein hienoa uutta innovaatiota. Renkaassa käytetään samanlaista innovaatiota kuin Nokian Hakkapeliitta R2 ja R2 SUV -renkaissa eli renkaassa on pumppulamelleita olkapääalueella. Idea pumppulamellissa on, että kun ajetaan märällä jäällä taikka muulla märällä pinnalla, saadaan varastoitua olkapää-lamellin sisään hieman alustan vettä. Näin kumi saa paremman kosketuksen kuivempaan tienpintaan ja tuloksena on parempaa pitoa märällä pinnalla. Tätä sovellusta käytetään ensimmäistä kertaa C-renkaassa tässä mallissa.

Kulutuspintasekoituksessa itsessään käytetään myös samaa ideaa, mikä meillä oli Nokian Hakkapeliitta R2:ssa ja Nokian Hakkapeliitta R2 SUV:ssa. Uudessa CR3-renkaassa on Nokian Cryo Crystal – toiminto, mikä tarkoittaa sitä, että kun kulutuspintasekoitus tehdään, siihen lisätään niin sanottuja pitokiteitä, jotka sekoittuvat (menevät) tasaisesti kulutuspintasekoituksen sekaan. Tämä tarkoittaa sitä, että käytössä näitä pitokiteitä tulee koko ajan kumisekoituksen sisältä pintaan, kun rengas kuluu. Pitokiteillä saadaan parannettua nimenomaan pitoa liukkaalla pinnalla. Innovaatio päätettiin ottaa C-renkaaseen, koska kaikista haavoittuvin ja ikävin käyttöalue nastattomille renkaille on aina liukas jää tai kovaksi pakkautunut lumi. Renkaassa on myös kokonaan uusi pintadesign. Symmetrinen ja direktionaalinen pinta pitää paremmin sekä puhdistuu paremmin lumessa.

comments powered by Disqus