Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Uusi (vanha) Volvo – rengas analyysi, ei hääppöset

Auto vaihtui uuteen vanhaan – toki 11v nuorempaan vuosimallia 2006 olevaan Volvo XC70 2.5T XC70 AWD Ocean Race Spwagon A. Onpahan sanahirviö.

Muille vanha, minulle uusi, vasta 12 vuotias Volvo

Ensimmäiseksi ajo-opettelun jälkeen piti tutkia renkaat. Renkaiden koko on ihan eri maailmasta. Siinä missä entiset olivat kesällä 16 tuumaiset ja talvella 15 tuumaa, nämä ovat molemmat kooltaan 17 tuumaisia.

Kesärenkaat ovat Michelinin Primacy3  215/60R17 96H, valmistusviikko 24 vuonna 2015.

Talvirenkaat ovat Michelin X-Ice kitkarenkaat, kokoa 215/60R17 . Kolmessa renkaassa valmistusviikko on 16 v 2009 ja yhdessä vko 15 v 2010. Kun olisi pintakovuusmittari, niin mittaisin heti kuinka kovaksi renkaat ovat vulkanoituneet. Äkkiä ajatellen renkaat ovat liian iäkkäät kitkarenkaiksi.

Renkaiden kulutuspinnoista:
Kesärenkaat ovat varsin kuluneet. Renkaassa olevan kulumismitan päällä on vain milli rengasta – siis milli sakkorenkaaseen. Kokonaiskulutuspinta on 2,6mm ..

Milli yli sakkorajan

 

Kulutuspinta yhteensä

Entisellä autollani näin pienellä urasyvyydellä renkaat olisi jo vaihdettu. Auton myyjä sanoi näiden kestävän vielä pitkään ison rengaskoon takia. Mutta entäpä vesiliirto-ominaisuudet? Olen testikuskina hyvin skeptinen sen suhteen.

Talvirenkaissa kulutuspintaa on 4,5 mm kolmessa renkaassa ja yhdessä vuotta uudemmassa 6 mm.

Talvirenkaiden kulutuspinta

Talvirenkaat pitäisi laittaa vaihtoon liian suuren iän perusteella. Mieluiten Hakkapeliitta 9 renkaisiin.

Nelivetoinen auto kyllä liikkuu paremmin talvella, mutta pysähtymisen ja jarrutusominaisuuksien takia vannoutunut nastarengaskäyttäjä luottaa HK9 vaihtoehtoon.

Sen aika tulee esille syksyllä. Kitkat voi laittaa alle jo aikaisin syksyllä kulumaan vähän lisää…

comments powered by Disqus