UUSI Nokian Hakkapeliitta R2

Kouvolan rengastestipäivänä pääsin myös kokeilemaan Nokian Hakkapeliitta R2 ja R2 SUV kitkarenkaita. Vaikka useimmat testiautoista eivät vastaneet odotuksiani sai uusi sukupolvi kitkarenkaita minut hiljaiseksi.

Kuvan renkaat: vasemmalla R2 ja oikealla R2 SUV

Jää on vielä maassa ja on kestänyt jonkun aikaa sulatella uusien kitkojen ominaisuuksia. Emme päässeet kokeilemaan millään radoilla vaan testiajot hoidettiin keskellä kaupunkia nopeusrajoituksien puitteissa. Mikä oli sitten tuntuma?

Ensireaktio kitkarengasajojen jälkeen oli ylimääräinen tarkistus: mitä nyt olikaan auton alla? Tosiasia on, että en pystynyt huomaamaan mitään eroja R2 ja 8-nastarenkaiden välillä. Uusissa kitkarenkaissa on paljon oivallisuuksia, jotka parantavat ajo-ominaisuuksia entisestään. Tässä muutamia:

1)

Renkaissa on imutaskuja, jotka imevät veden sisäänsä märältä tiepinnalta ja sinkoaa sen pois keskipakovoiman avulla. Tämä parantaa märkäpitoa!

2)

Kumiseokseen on lisätty kivenkovia kumikiteitä. Muutos parantaa renkaiden pitoa ääriolosuhteissa, esimerkiksi äkillisessä väistöliikkeessä tai kovassa jarrutuksessa. Jarrutusmatka lyhenee kymmeniä metrejä, edelliseen kitkasukupolveen verrattuna. Tämä muutos vaikuttaa aivan varmasti tulevaisuudessa Helsinginseudun kolaritilastoihin myönteisesti (mikäli me kaikki hankimme autolle kunnon renkaat!)

3)

Muutettu kuviointi vaikuttaa parempaan pitoon lumelle ja loskalle, koska renkaat eivät enää kerää lamellien väliin niin paljon kiintoainetta.

Kehitys menee siis tällä allalla kovasti eteenpäin!

 

 

comments powered by Disqus