Uudet vai vanhat talvirenkaat?

Talvirenkaan vaihtajat miettivät tänäkin syksynä, laittaako autoon vanhat kumit vai ostaako uudet. Nämä tarkistukset paljastavat ovatko renkaasi vielä turvalliset talvikeleille.

Urasyvyys

Talvirenkaissa lakisääteinen urasyvyyden minimi on 3 milliä. Renkaat on kuitenkin syytä uusia, kun urasyvyys on kulunut noin neljään milliin. Talvirenkaita vaihdettaessa urasyvyyden olisi hyvä olla yli 5 millimetriä, jotta renkaissa olisi pitoa varsinaisten liukkaiden kelien alkaessa.

Vanha, urasyvyydeltään viiden millin talvirengas lähtee vesi- ja sohjoliirtoon ja menettää ohjattavuutensa jo 20 kilometriä tunnissa alhaisemmalla nopeudella kuin tuliterä rengas.

Renkaan ikä

Aktiivisessa ajossa ollutta, yli kuusi vuotta vanhaa rengasta ei kannata enää käyttää. Ajamaton, varastossa seisotettu rengaskin on tullut tiensä päähän, jos se on yli kymmenen vuotta vanha. Vaikka rengas olisi vielä muuten priimakunnossa, sen kumiseos on jo kovettunut, mikä vaikuttaa pitoon.

Renkaan iän näkee numerokoodista eli neljän numeron sarjasta (DOT-merkintä), joka löytyy renkaan sivupinnasta. Kaksi ensimmäistä numeroa kertoo valmistusviikon ja kaksi viimeistä vuoden. Luku 1112 siis tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla numero 11 vuonna 2012.

Kitka- ja nastarenkailla on sama ikä- ja urasyvyyssuositus.

Nastat

Nastarenkaista pitää tarkistaa myös nastojen määrä. Jos nastoja puuttuu huomattavasti tai jossain renkaassa on 25 prosenttia vähemmän nastoja kuin eniten nastoja olevassa renkaassa, on aika marssia rengaskaupoille.

Myös nastojen kiinnitystä on hyvä kokeilla. Jos nastat pääsevät kovasti heilumaan, niin yleinen syy on nastanrungon kuluma, eli nasta ei saa enää kunnon tukea nastanreiästä. Löysällä kiinnityksellä olevat nastat eivät pidä turvallisesti jäällä.

Nastojen maksimiulkonema ei saa ylittää kuviopalan pintaa kahta milliä enempää. Nastat ovat saattaneet nousta, jos renkaat on sisäänajettu huonosti tai ajotavasta johtuen nastat ovat rasittuneet normaalia enemmän.

Hiushalkeamat

Talvirenkaiden sivupinnat tulee tarkistaa hiushalkeamien varalta. Tarkistus tehdään paineistetuista renkaista. Hiushalkeamat varsinkin renkaan olkapää-alueella ja uran pohjalla ovat merkkejä kumin ikääntymisestä. Laajentuessaan hiushalkeamat voivat rikkoa renkaan.

Oliko tarkistuslistalla sinulle uusia asioita?

Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaat on jälleen valittu talven turvallisimmiksi renkaiksi niin Suomen, Ruotsin kuin Norjan rengastesteissä. Tutustu valikoimaan

comments powered by Disqus