Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Uudet pois ja vanhaa alle

Sunnuntai-iltana oli meillä renkaiden vaihtotalkoot. Yksi pojistamme teki raskaimmat vaiheet, mutta hän opetti samalla äidilleen renkaiden vaihdon saloja.

Niinpä ’mummi’ ruuvasi iskevällä ruuvinvääntimellä pultteja irti ja kiinni. Hyvin sujui varikolla työskentely tiimissä. Ukin osa oli istua rollaattorin päällä ja katsoa. Kun ei itse kyennyt osallistumaan varikkotiimiin.

Kokonaiskuva yhden talven ajetuista Hakkapeliitta 8 testirenkaista on miellyttävä. Jopa viime aikojen kuivilla teillä oli todella miellyttävä ajaa. Toki renkaiden vaihduttua vanhoihin Hakka Greeneihin, nastojen äänen katoamisen kyllä kuuli melutasossa jälkikäteen.

Renkaiden tarkastuksessa huomasin vasemmasta eturenkaasta puuttuvan yhden nastan.

Renkaiden vaihdossa avustaneen poikamme Volvo V50 Hakkapeliitta 8 sarjan vasemmasta eturenkaasta puuttui 4 nastaa. Myös rengas oli kuluneempi, kuin oikean puolen eturengas. Renkaat oli hankittu myös syksyllä samoihin aikoihin kuin minun renkaani. Hän ajoi 10000 - 12000 km talven aikana nastoilla.

Mietiskelin renkaita katsoessani olisiko hänen rengaspaineensa pitänyt olla matalampi kuin minun raskaammassa Volvo 850 autossani. Meillä oli suurinpiirtein samat rengaspaineet.

Hän vaihtoi alle 205-55/16 kesärenkaiksi syksyllä hankitun auton mukana tulleet kitkarenkaat. Toisella akselilla yhdentyyppiset Michelinit ja toisella eri tyyppiset Misukat.  Kulutuspintaa on, mutta kaikki muut ominaisuudet ovat heikot verrattuna vaikka Hakka Greeneihin.  

Nykyisen hiekoituksessa käytetyn sepelimurskan ongelmallisuuden huomaa hyvin koko rengassarjan kuvasta. Vetävät eturenkaat (kuvassa vasemmalla) keräsivät vähemmän sepeliä. Takarenkaat oikealla niidenkin puolesta.

Takarenkaat keräsivät kiviä joka koloon. Jopa lumihiutalemerkin sisällekin oli tunkenut kivensiru. Kulutuspintaa on vielä syksyä varten 8 mm jäljellä. Saattaa olla että näillä renkailla ajetaan kolme talvea näillä kilometreillä.

Eturenkaat eivät olleet kivien varastona. Toki pienten lamellien sisällä oli pieniä kiven siruja, mutta aivan eri mittakaavassa kuin takarenkaissa.

Kulutuspintaa oli jäljellä 6 milliä molemmin puolin ja kuluminen oli tasaista.

Kivet pois

Renkaiden pesun jälkeen oli edessä ensimmäisen lämpimän kevätpäivän kunniaksi vanhanaikainen kivien poisto. Muistan tehneeni tätä aikoinaan paljonkin. Tukeva mutta sopivan kapeakärkinen ruuvimeisseli on hyvä työkalu, jolla saa kivet pois isoista koloista ja myös pienten lamelleiden sisältä.

Aikaa kului hyvä tovi – erityisesti takarenkaiden kanssa, mutta ainakin näiltä osin tasapainoitus on kunnossa syksyksi. Evätköhän lamellitkin pääse lepäämään tässä asennossa paremmin kesän yli. Suosittelen moista puuhastelua muillekin renkaan vaihtajille. Kevään varsin pitkä hiekotussepelin päällä ajaminen näkyy varmaan muidenkin renkaiden kulutuspinnalla – tai sen sisällä.

Ristiinvaihto renkaille syksyllä ja menoksi.

Niin ja alle tulivat 2 kesää ajetut Hakka Geenit, joilla 'nuuka kuski' ajaisi vielä tämän kesän. Testikuskina tulee vaan sen verran turvallisuustietoiseksi, että kun sadepisaramerkki alkaa hävitä renkaasta niin tulee 'pakottava tarve' vaihtaa renkaat uusiin vielä alkukesästä. Lain määräämä minimi kulutuspinta ei riitä sateessa meidän uriutuneilla teillämme estämään vesiliirtoa.

Edessä on Hakka Green2 rengassarjan  testaamisella jatkaminen.
Autoni lähestyy museoauton ikää - nyt 20 vuoden ikäraja on jo ohitettu - mutta se on erinomainen testiauto. Kaikenlainen automatiikka puuttuu, mutta yhden napin takana on kuitenkin 'tracks' ja toisen napin alla 'winter' ja ärhäkkä 220 hv käyttöön ottava 'sport' ajovaihtoehto.

Poikamme selvittää taas netin kautta itselleen täyden rengassarjan vaihtoehtoja ja hintoja:) 

 

comments powered by Disqus