Kirjoittaja Sami Eiste
Uusimmat blogijulkaisut Hakkaksituntumaa Subaru Foresterilla.

Uudet Hakkapeliitat Julki!

Noniin,

Nyt se on julkista tietoa. http://www.nokianrenkaat.fi/nokian-talvirengasperhe-uudistuuOsa meistä siviilibloggareista onkin jo kommentoinut kokemuksia renkaista ja varsinkin Hakkapeliitta 8:sta. Erinomainen rengas kaikinpuolin - Nastarenkaaksi hiljainen ja hyvin ennustettava etenijä. Todellinen tekninen innovaatio löytyy mielestäni kuitenkin R2 ja R2 SUV -renkaista.

"Maailman juttu", kuten Matti Morri sanoi, ovat renkaan pintamateriaaliin sekoitetut Cryo Crystal (pat.pend.) -rakeet.

Mainoslause sanoo näin "Kumisekoitukseen lisätyt monisärmäistä kristallia muistuttavat timantinkovat pitopartikkelit tarrautuvat ajoalustaan erityisesti jääpitoa kasvattaen." .. ja voin kyllä sanoa, että pitää paikkansa. Ajoimme SUV-renkailla varustetulla Audi Q5:llä jääradalla ja pito oli kuin nastalla. Tämän jälkeen vaihtui auto ja se oli, ei enempää eikä vähempää kuin, Audin RS5, joka oli rengastettu R2:illa. Tällä paketilla sitten ajeltiin edestakaisin poljanteista 4-tietä ja vähän jäisiä ratoja. Pito oli kyllä kitkarenkaaksi uskomaton. Vetelyä tai puskemista ei juuri ollut tai sitä ei ainakaan huomannut. Rengas oli luonnollisesti kitkan tapaan hiljainen, mutta pitoa oli kuin nastassa konsanaan.

Disclaimerina mainittakoon, että sää oli Ivalon pakkasia joten kitkan pahin paikka, eli märkä jää, jäi kokematta. Renkaat on jatkanut pumppulamellien tekniikan kehittämistä, joten voisi kuvitella, että tälläkin saralla rengas suoriutuu hyvin ainakin verrattuna kilpailijoihinsa. Lisäksi, RS5:hän on raskas auto ja kokemukseni mukaan kitkoilla on ollut usein haasteita tällaisissa autoissa. Toisaalta, auto on neliveto, renkaat ovat leveät ja luistonesto hyvin mukana juonessa. Täydellistä arviota varten R2:t pitäisikin saada vuoden 2010 MB A 160 BE:n alle....Winkki winkki.. ;-)Kitkarenkaan ostajan täytyy aina tinkiä absoluuttisesta pidosta ajomukavuuden ja äänitason kustannuksella. Erittäin tärkeää on myös tiedostaa renkaansa haasteet tietyissä sääolosuhteissa ja ennakoida. No, tämä on tärkeää kaikille autoilijoille kaikissa tilanteissa. Oma (ei NR testikuljettajan) mielipiteeni on kuitenkin se, että Nokian Hakkapeliitta R2 pienentää nasta- ja kitkarenkaiden pitoeroa kaikilla alustoilla.

 

 

comments powered by Disqus