Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Uudet Hakka Blue SUV renkaat alla nelipyöräsuuntaukseen.

Minun piti, tai oikeammin sanottuna sain valita Lexuksen 300 RX autooni kesärenkaat. Valinnanvaikeutta ei ollut, koska mitään miinusmerkkistä sanottavaa ei Ukalla ole edellisestäkään saman sarjan renkaasta olosuhteissa, jotka meillä Lapissa Naruskalla poikkeavat jonkun verran eteläisemmän Suomen vastaavista tie- ja välillä kelioloistakin.

Soratiet epätasaisuuksineen ovat oma lukunsa ja haasteensa renkaille, mutta miinusmerkkistä Hakka Blue -renkaasta on tosi vaikea nimetä, kun edellinen samanlainen rengaskerta kesti kaikki olot niin huono- kuin hyväkuntoisella tiellä. Ajo-ominaisuuksiin huonontavasti ovat edellisten renkaiden ja alkuun tämän uudenkin rengassarjan alla ollessa vaikuttaneet renkaiden suuntauksen ongelmat, jotka on kahdesti onnistuttu poistamaan asiantuntevalla rengaskorjaamolla siellä käytössä olevilla tarkkaakin tarkemmilla suuntausmenetelmillä. Alkaa tässä itsekin vakuuttumaan laserin hyötykäytöstä, kun autoa ammattitaitoisesti säädettään.

Lapin Kumi on Lapissa ainakin paikka, missä ongelmat ohjauksen epämääräisessä "hakemisessa" ovat sekä vuosi sitten että tänäkin kesänä korjaantuneet. Vuosi sitten Rovaniemellä, tänä vuonna Juhannuksen alla matkateknisistä syistä johtuen Lapin Kumin Tornion toimipisteessä. Siellä Lexukseni oli pukilla säädettävänä hiukan toista tuntia. Ja ongelmat olivat taas pois pyyhkäistyt...

Minut päästettiin pyynnöstäni halliin toimenpidettä seuraamaan, kun kerroin haluavani kuvamateriaalia ja muutakin tietoutta, mitä autolle tapahtuu ja miksi.  Nelipyöräsuuntauksen tehnyt teknikko Riku Mäensivu kertoili työnsä ohessa olleensa jo pidemmän aikaa saamassa oppia suuntaukseen työpisteen vakituiselta hoitajalta, joten hän kertoi jo pystyvänsä omatoimiseen työn suorittamiseen, vaikka vakityöntekijä ei tätä asennusta aloitettaessa ja tehtäessäkään ollut kuin aivan loppuvaiheessa paikalla. Eikä hänen silloinkaan tarvinnut asennuksessa avustella.

Alkutilanne osoittautui mittalaitteessa samaksi kuin vuosi sitten. Eturenkaissa oli haritusta, jonka syntymisen asentaja arveli tapahtuneen jossain ohjauksen saamasta kovemmasta esimerkiksi iskusta kelirikkomonttuun tai vastaavaan. Kun Lexuksen perusasetus eturenkaissa on nolla, eli renkaissa ei ole aurausta ollenkaan, saattaa tärsky käännättää arvoja harituksen puolelle, joka aiheuttaa ohjeukseen ongelmia. Juuri näin itsekin ohjauksen epätäsmällisyydestä ja auton "hakemisesta" asfalttitellä olin epäillyt tapahtuneen, eivätkä auton ohjattavuuden ongelmat olleet jääneet vaimoltanikaan havaitsematta.

Asentaja päätyi suuntauksessa nyt siihen, että eturenkaita ei säädetty nolla-asentoon, vaan ne säädettiin yhden minuutin verran aurauksen puolelle. Niin tarkka säätäminen ei ilman laseria olisi ehkä mahdollistakaan, mutta kun laite on tarkka, ja autossa lisäksi on säätövaraa tosi tarkkaan säätämiseen, niin nyt asennus tehtiin edellä kerrotulla tavalla. Ja ohjaus muuttui kerralla napakaksi ja täsmälliseksi. Ja samalla ajaminen muuttui taas tutun helpoksi. Ja tietenkin renkaiden ominaisuudet tulivat taas oikealla tavalla esille.

Nelipyöräsuuntauksen vanneosat renkaisiin kiinnitettyinä Lapin Kumin toimipaikassa Torniossa.

Taas tuli todistettua itselleni, miten tärkeästä toimenpiteestä nelipyöräsuuntauksessa on kyse. Kuinkahan moni erehtyy haukkumaan ostamiaan renkaita ajo-ominaisuuksiltaan kehnoiksi tietämättä, että suurin syyllinen onkin auton renkaiden virheellinen suuntaus? Ja kuinkahan monet renkaat on pilattu epätasaisen kulumisen aiheuttamana, kun säädöt autossa eivät ole kohdillaan? Itsekin olen menettänyt yhden renkaan ja joutunut ostamaan uuden rengasparin, kun haritus nakersi renkaan käyttökelvottomaksi toiselta puolelta autoa.

Satakunta €uroa on aika paljon rahaa, mutta tosipuheessa se on pikkusumma nykyaikaisen rengaskerran kokonaishintaan suhteutettuna. Ja toimenpiteellä paitsi säästyy renkaiden turha epätasainen kuluminen, mutta myös se on merkittävä asia, että auton ohjaus muuttuu paremmaksi ja renkaiden ja auton ominaisuudet pääsevät kaikki oikeuksiinsa. Niin se vaan näyttää olevan ja onkin.

Takapyörien säätämisessä saivat säätöpultit kaasukuumennuskäsittelyä, kun vuosimallin 2001 Lexuksen pultit ovat vanhuuttaan juuttuneet. Ammattiosaamista tuokin...

Juhannusviikon puolentoistatuhannen ja rapian kilometrin Etelä-Suomen kierroksella ajelimme vaimoni kanssa monenlaisia isompia ja pienempiä teitä pitkin vaihtelevissa keliolosuhteissa sateesta paisteeseen ja soratiestä kiemuraisempaan asfalttiin, mutta nyt se tapahtui onnistuneen korjauksen jäljiltä ongelmitta.

Asentaja Riku Mäensivu lupautui kuvattavaksi onnistuneen nelipyöräsuuntauksen jälkeen, jonka hän työn jälkeen kävi varmistamassa ja toteamassa koeajolenkillä.

Kiitokset Nokia, ja kiitokset Lapin Kumi!

Tutustu Nokian Hakka Blue SUV renkaisiin tästä: https://www.nokianrenkaat.fi/kesarenkaat/nokian-hakka-blue-suv/

 

comments powered by Disqus