Kirjoittaja Timo Lehtinen
Uusimmat blogijulkaisut Snapskan testiajettu

Uudenvuoden liukkaat olivat yllättää Hakkapeliitatkin

Yöllä oli alkanut satamaan oikeaa lunta myös Suomen Pirkkalaan ja luonto oli saanut ylleen valkean kuorrutuksen uudenvuoden aatoksi. Olin saanut lauantaiksi jaettavaksi noin 550 kpl erän Pirkan-Opistot painotuotetta uudeksi vuodeksi 2012 ja jouduin liikkeelle lähtiessäni lastaamaan osan näistä 261 g/kpl painavista painotuotteista VW Golf Variantin tavaratilaan.

Pirkkalan erän sain jaettua Lauantaina, mutta pimeyden yllättäessä Lempäälän keskustan 300 kpl:n erä jäi kuitenkin  jaettavaksi Uudenvuoden päivälle Variantin  tavaratilaan taka-akselin päälle.

Kun olin lauantaina illansuussa saanut purettua ajoneuvon keskiosan painotuote-kuorman ihmisille ja ajoin Sääksjärveltä kotia kohti, aloin ihmettelemään Hakkojen jatkuvaa sutimista vaikka yritin lähteä liikkeelle mahdollisimman pienellä kaasulla kytkintä luistattaen. Sivutien kurvissakin ohjaus tuntui hieman puskevan ojaa kohti.

Aavistin kuitenkin vaaran ja ymmärsin onneksi heti, että tavaratilaan jakamatta jäänyt pieni mutta tiivis kuorma sai aikaan etupään keventymisen siinä määrin, että Hakkapeliitatkin olivat hätää kärsimässä liukkaalla ja mutkaisella Lempäälän tiellä. Loppumatkan kotiin ajoinkin sitten hissun-kissun ja laskin pikaisesti viitosen pitkällä matikallani, että Variantin takakontissa oli taka-akselin päällä ja osittain sen takana noin 80 kg:n kuorma. Tämä 80 kg:n takakontttikuorma ei äkkiseltään tietenkään vaikuttanut kovinkaan merkittävältä kuormalta kun itsekkin painan auton etuosassa suunnilleen saman verran ja 500 kg:n Dieselmoottori päälle, mutta koska liukkaat painotuoteniput olivat päässeet liukumaan osittain tavaratilan takaosaan taka-akselin taakse, oli  jo noin 40 kg:n vipuvaikutus taka-akselin takana näinkin pienellä kuormalla merkittävä kun otetaan vielä huomioon, että etuakselilla oli uudet iskarit ja jouset, mutta säästösyistä taka-akselilla vielä hiljattain hyvin katsastuksen läpäisseet vanhat.

Tämän uudenvuoden tarinan opetus oli siis se, että lastaa talvella tavaraa takakonttiin harkiten ja eritavalla kuin kesäkelillä. Vaihda myös mahdollisuuksien mukaan autoon aina kaikki iskarit ja jouset kerralla, niin ehkäiset liikkeellelähtösutimista ja pienennät keinulautariskiä väistötilanteessa ja töyssyisissä kurveissa. Auton moottorihan ei siellä keulalla näköjään paljoa vaikuta pahassa paikassa kuin ei myöskään uudet Hakkapeliitatkaan, mikäli kuorma ja iskarit eivät ole balansissa.

comments powered by Disqus