Kirjoittaja Teppo Huovila
Uusimmat blogijulkaisut

Tulevaisuuden renkaat

Rengaskehityksessä tulevaisuus on avoin. Kaksikymmentä vuotta sitten Y-nopeusluokan (300km/h) kesärenkaiden valmistaminen Nokialla tuntui futuristiselta ajatukselta. Vuonna 2012 Nokian Renkailta esiteltiin kuitenkin jo neljäs Y-nopeusluokan rengassukupolvi, Nokian Hakka Black. Vaikka rengaskehityksessä pyritään puristamaan suunnitteilla olevaan tuotteeseen kaikki sen hetken paras osaaminen, aina löytyy keinoja tehdä vielä parempaa ja vaativampaa.

Haasteet ovat rengaskehityksessä tänä päivänä lähes samoja kuin kymmenen vuotta sitten, mutta eri aikoina eri ominaisuuksia on painotettu eri tavoin. Euroopan Unionin määräysten myötä viime vuosien megatrendi on ollut renkaan vierintävastuksen alentaminen, ja tämä kehitystyö jatkunee todennäköisesti laajasti myös tulevaisuudessa. EU:n tavoitteen mukaisesti vuoteen 2025 mennessä liikenteen hiilidioksidipäästöjen tulisi puolittua nykyisestä, mikä edellyttää myös vierintävastuksen  tuntuvaa alentamista seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Renkaat koko vuodeksi?


Ympärivuotiseen käyttöön sopivasta renkaasta haaveillaan aina silloin tällöin. Pohjolassa tämä ei kuitenkaan ole näköpiirissä ainakaan lähitulevaisuudessa, sillä vaihtelevat sääolot vaativat erilaisia materiaaleja ja erilaista teknologiaa. Rengasvaihtoehtoja sen sijaan tulee todennäköisesti olemaan tulevaisuudessa entistä enemmän, ja niiden ominaisuuksissa painottuvat erilaiset asiat sen mukaan, mitä kukin kuluttaja renkaalta odottaa. Näin pystytään vastaamaan erilaisten kuljettajien ja autojen erilaisiin tarpeisiin.

Vaikka ominaisuuksien, kuten märkäpidon tai vierintävastuksen, suhteen voidaan ottaa huomioon autoilijoiden varsin erilaisia tarpeita, värien suhteen renkaat tulevat todennäköisimmin pysymään edelleen yksipuolisen mustina. Syynä tähän on renkaiden sidosaineena käytettävä teollinen noki, joka värjää renkaan materiaalin ja tekee näin mahdottomaksi erilaisten värien kirjon. Jos renkaaseen haluttaisiin syksyn viimeisimmät trendivärit, jouduttaisiin tinkimään muun muassa lujuudesta. Väriaineet sisältävät myös haitallisia aineita, mikä tekisi nyt hyvin sujuvan renkaiden uusiokäytön vaikeammaksi.

Lentäviä autoja toistaiseksi vain elokuvissa


Vaikka tieteiselokuvissa toisinaan povataan tulevaisuuden liikenteen kulkevan lentäen ilmassa, todellisuudessa tien päällä kulkeville renkaille mitä todennäköisimmin tulee olemaan tarvetta vielä pitkään. Rengaskehittäjälle autoteollisuuden kehitystrendien seuraaminen on tärkeää, jotta pystytään vastaamaan muuttuneisiin vaatimuksiin ja kehittämään oikeanlaisia renkaita. Tulevaisuudessa uudenlaiset moottorityypit, kuten hybridit ja sähköautot, sekä uudet voimansiirtoratkaisut ja auton ajamista automatisoivat järjestelmät tuovat uudenlaisia vaatimuksia ja painotuksia renkaiden kehitystyöhön. Leijuvaa autoa todennäköisempi tulevaisuuden visio on automaattisesti määränpäähän ajava itseohjautuva ajoneuvo, joka havainnoi ihmistä nopeammin ja tarkemmin liikenneympäristöä lukuisilla kamera- ja anturijärjestelmillä.

Nokian Hakka Black Vianorin verkkokaupasta

comments powered by Disqus