Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Tulevaisuuden rengas innovaatioita vai pelkästään mielikuvavaikuttamista

Olen tykännyt katsoa telkkarista Teknavin hullutteluosiota – erityisesti Markku Alen on parivaljakosta suosikkini. Kun hän hymyilee virnistäen, niin silloin on entinen pikkupoika taas irti ’pahanteossa’ tai leikkimässä

Harmi kyllä, ohjelman sponsoriksi on tullut Michelin ja se näkyy mainoksissa ja ohjelmassa. Tällä kaudella ei kai enää nähdä kaksikkoa Nokian testiradoilla.

No kaksikko päätyi ohjelmassa Michelinin Ranskan tuotekehitysyksikköön. Heille esiteltiin ensin kesärengas, joka toimii myös talvella: (kuvat otettu TV-ruudusta)

Mutta mielenkiintoisempana pidin 3D-tulostimella kierrätettävistä materiaaleista tulostettua rengasta. Siinä oli vanne ja rengas tulostettu yhdeksi kokonaiseksi yksiköksi.

Saa nähdä mihin suuntaan todellisuus tulee menemään.

Tutkittuani asiaa hieman, osoittautui että Alenille ei kameroiden edessä näytetty mitään uutta. Vain jo aikaisemmin messuilla olleita

Jotta saataisiin hieman laajempi otos, niin poimin lisää kuvia muutamalta muulta rengasvalmistajalta:

Bridgestone hakee ’ilmaton’ –ratkaisua lamelleilla, jotka molemmat asiat kiinnostavat muitakin

Tykkäisiköhän Ukka Goodyearin Lexukseen 2016 tekemistä renkaista?

tai tästä sähköä pietsosähköisen kerroksen avulla ajettaessa sähköä generoivasta renkaasta (2016-2017)

Hankook teki Opelille ’testirenkaan’ 2016

Näin Michelin esitteli konseptiaan 2017 messujen katseenvangitsijana

1930-luvulla patentoitu konsepti

Jo 1930-luvulla haettiin patentti lamelleista tehdylle renkaalle. Nyt sitä on sovellettu myös käytäntöön ainakin kokeiluna. Raskaan kaluston rengas ei ole tehty suurta nopeutta varten – ilmattomuus ratkaisee yhden renkaiden rikkoutumis ongelman. Tämä taitaa olla Michelinin käsialaa.

Yleisesti korealaiset rengasvalmistajat näyttävät osallistuvan design kilpailuihin futuristisilla renkaillaan saadakseen brandin imagoa tunnetuksi ja markkinointiin jotain ekstraa.

Nokialaiset eivät ole panostaneet ainakaan samalla tavalla futuristisiin juttuihin. Paitsi olihan teknisesti samanlainen juju ulostyönnettävät nastat. Tuntuu että suomalaiset pitävät teknisiä todellisia ratkaisuja ja insinöörikieltä kuvankauniita unelmia tärkeämpinä. Ne ovat kuitenkin kokonaismarkkinoinnissa eräänä erottumiskeinona muuten hyvin tekniikkaa täynnä olevalla alalla. Mustassa kumipinnassa ei ole hohdokkuutta itsessään.

Autonomiset kulkuneuvot (ilman kuljettajaa), sähköautot ja sähkön tuottaminen ajaessa, ilmaton rengas, lamelli- ja hunajakennorakenteet, 3D-tulostus, energian säästön nopeat muutokset säännöksissä, värikkäät renkaat, mikrohiukkaset, vedyn käyttö polttomoottoreissa… Mistä tulee se kehitystä nopeimmin toiseen suuntaan sysäävä tekijä, joka mullistaa kaiken auton renkaissa. Ja milloin.

Nokian renkaiden on oltava ajan tasalla, että ei käy niin kuin eräälle toiselle Nokialle puhelimien käyttöjärjestelmien ja kosketusnäytön kanssa.

Siihen nähden uusi tuotekehitys yksikkö ja testirata lämpimässä Espanjassa ja uusi tehdas USA:ssa osoittavat taistelutahtoa. 'Tiukka erikoistuminen' tuotekehityksen fokuksena on tässä mahdollisuuksien rajattomassa maailmassa kuitenkin hyvin jalat maassa pitävä lause.

Silti voisivathan teekkarit tehdä jossain harjoitustyönä näyttäviä värillisiä konseptirenkaita Nokian renkaiden standille jollekin merkittävälle messulle. Ihan vain huvikseen. Mene tiedä saisiko sillä palstatilaa alan lehtiin tai suurelle yleisölle. Olisi teekkareilla tai muotoilijoilla kuitenkin hauska harjoitustyö.

 

comments powered by Disqus