Tonneja lisää

Tonni ropisi taas tauluun ja on aika kerrata viime viikkojen tapahtumia. Ihme ja kumma kyllä, meillä etelässäkin oli jo muutama viikko sitten tiet jo ensikertaa kunnolla jäässä. Silloin luisteltiinkin jo jäisillä teillä, tosin Hakkapeliitat osoittivat taas toimivuutensa ja jarrutusmatkat pysyivät hyvin maltillisina mustalla jäällä. 

Liukkaista puheenollen kuten viime postauksessa mainostin niin Anjalankosken ajoradalla käytiin koittamassa ääriolosuhteissa ajamista. Napapiiri olikin siirtynyt Haminan ja Kouvolan väliin, sillä Kouvolassa oli jo lumi maassa ja ratakin oli öljyn sijaan jäällä liukastettu.

Tämä olikin omiaan testata tulevan talven varalle vähän miten rengas käyttäytyy tuon auton alla kun on oikeasti liukasta. Päivän harjoitusohjelmaan kuului kaarreajoa, väistöjä, jarrutuksia ym. Olikin jännittävää huomata ettei paras tapa jarruttaa välttämättä ole läntätä jarrua pohjaan, vaan esimerkiksi auton ollessa puolittain pitävällä parhaiten toimii kun jarrua pitää juuri ABS:n hyökkäyksen rajalla. Tosin liukkaassa mutkassa meinasi mennä kokoajan pitkäksi yli 40 km/h nopeuksissa, mikä noissa olosuhteissa on kovin helposti odotettavissakin. Väistötestit menivät kyllä oikein loistavasti, samaten eri jarrutukset.

Uudenvuoden aaton kuitenkin kruunasi se kauan odotettu lumipeite, jota satoi runsaan yön aikana 10 senttiä maahan. Olikin aivan mahtavaa päästä testaamaan renkaita kunnolla lumisilla teillä, sekä auraamattomilla että auratuilla. Ensimmäisen kunnon pakkasyön kunniaksi myös Suomen suosituimman talviauton käsijarru päätti jäätyä pakkasten merkiksi kiinni. Ongelmasta kuitenkin selvittiin pienellä sulattelulla ja koeajo pääsi alkamaan. Hakkis seiska ei kuitenkaan paljoa lumesta tunnu piittaavan, sillä sekä auratulla että auraamattomalla lumitiellä auto pysyi hyvin hallinnassa ilman sen suurempia kikkailuita. Moottoritielle kaistojenväliin muodostuneen loskavallinkin läpi päästiin muitta mutkitta.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

comments powered by Disqus