Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut

Toinen talvi kitkoilla takana, lyhyt raportti

Nyt kun nurmi vihertää, valkovuokot kukkivat ja aurinko paistaa, on hyvä palata lyhyesti menneeseen talveen.

Ajoin elämäni toisen talven kitkarenkailla. Renkaina ovat siis Hakkapeliitta R2. Toisen talven jäljiltä renkaissa on vielä jäljellä vähintään 6 mm kulutuspintaa. Toisissa renkaissa näkyy vielä kulumisindikaattorin numero 8 himmeänä ja toisissa se ei enää näy. Nelivedossakin siis renkaat kuluvat hieman eri tahtiin.

Kahtena talvena näillä renkailla on nyt ajettu yhteensä 15 617 kilometriä. Pääosin PK-seudulla, mutta on myös matkattu moottori- ja maanteitä pitkin mm. Hankoon, Turkuun, Tampereelle ja Kuusamoon.

Näiden kilometrien aikana keskikulutus on ollut 6,41 litraa / 100 km. Tämä on mielestäni ihan kohtalainen lukema ottaen huomioon auton lähes kahden tonnin omapainon ja nelivetoisuuden. Verrattuna edellisiin Hakkapeliitta 7 -nastarenkaisiin, on kulutus pudonnut hieman alle 10%.

Näillä renkailla ajaa näillä kilometreillä vielä pari talvea ainakin. Ehkä neljän vuoden jälkeen kumiseos alkaa jo kovettua sen verran, että on syytä harkita uusia renkaita, vaikka kulutuspinnan puolesta renkaat vielä riittäisivätkin. Suositushan on 4 mm kulutuspintaa talvirenkaissa. Siis suositus, ei laki. Laki taitaa sanoa, että 3 mm riittää.

Ja kyllä mielelläni vielä kitkarenkailla ajelen seuraavat kaksi talveakin. Nyt on ehkä sattunut hieman leudot talvet tänne meille, mutta sää on se mitä on, sille ei mitään voi. PK-seudun keleissä renkaat ovat toimineet erinomaisesti, ne ovat hiljaiset ja toimivat mielestäni hyvin liukkaallakin. Erityisesti lumessa oli ilo ajella ennen joulua vaikeissakin paikoissa, niin hyvin renkaat pitivät ja eivät sutineet lainkaan edes pahoissa mäkilähdöissä. Siinä missä takavetoinen nastarengasauto jäi ylämäkeen jumiin, minä jouduin ajamaan ohi kitkarenkailla kävelytien kautta ja auttamaan nastakuskin liikkeelle hinausköyden avulla.

Plussaa siis pidosta, meluttomuudesta ja mukavuudesta yleensä. Kulutuslukemat ovat myös olleet plussaa.

Miinusta antaisin hieman etäisestä ja joustavasta ohjaustuntumasta, joka etenkin kovalla sivutuulella aiheuttaa ohjaamisen tarvetta. Eron huomaa, kun siirtyy kesärenkaisiin. Kesärenkailla ajaminen on taas kuin ajaisi mikroautolla.

Tässä vielä todistusaineistoa: pesty talvirengas menossa säilytykseen:

​

 

comments powered by Disqus