Kirjoittaja Jarmo Sunnari
Uusimmat blogijulkaisut

Tieliikennelain uudistus - Miksi en muka saisi ajella vastaantulevien kaistalla, jos kannan itse vastuun?

Keli viilenee ja talvirengaskausi on täällä, mutta tieliikennelain valmisteluryhmä on toista mieltä. Ei olla vielä edes lokakuun lopussa, ja täällä Tampereen seudulla on lunta ja pakkasöitä, Lahden tiellä on ajettu paha liukkauskolari ja Helsingin Sanomien mukaan Kontulassa on jo lumi maassa ja kymmenen sentin lumivaippaa odotetaan lähipäiviksi.

Jos liikenne- ja viestintäministeriön kaavailemat muutokset tieliikennelakiin menevät eduskunnassa läpi, saa talvikuukausina ajaa kesärenkailla, jos autoilijan mielestä sää sen sallii. Milloin talvikeli sen sallisi ja mistä merkeistä kuljettaja voisi tämän tietää?

Talvirenkaat ovat välttämättömät ajettaessa talvisissa olosuhteissa.

Tuo arviointitehtävä on nimittäin virkamiehillekin osoittautunut liian haastavaksi. He ajattelevat tietävänsä sen paremmin kuin suuret globaalit premium-renkaiden valmistajat yhdessä (ja Nokian Renkaat siinä mukana), vaikka eivät ole koskaan osallistuneet renkaan valmistamiseen. Onkohan heillä jotain salattua tietoa?

Keliperustaisen mallin taustalla ilmastonmuutos

Nykysäännön mukaan talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun ja muulloinkin, jos keli niin vaatii. Rengasala kannattaa tätä sekä kalenteriin että keliin sidottua käyttövelvoitetta. Rengasalan teknisen foorumin (eli Bridgestonen, Continentalin, Goodyear Dunlopin, Michelinin, Nokian Renkaiden sekä Autonrengasliiton tekniset asiantuntijat) näkemys, joka perustuu talvirenkaiden teknisen toiminnan ymmärtämiseen, on, että talvirenkaita olisi jatkossakin käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa sekä kelin niin vaatiessa loka–marraskuussa ja maalis–huhtikuussa.

Nykylain mukaan talvirengaspakko kestää joulukuusta helmikuuhun, mutta talvirenkaita saa käyttää muulloinkin kelin niin vaatiessa.

Liikenne- ja viestintäministeriö haluaa sitä vastoin eroon kalenteriperusteisesta sääntelystä ja siirtää vastuun päätöksestä autoilijoille. LVM:n lakiluonnoksessa ehdotetaan, että talvirenkaita pitäisi jatkossa käyttää marraskuusta maaliskuuhun ainoastaan silloin, jos keliolosuhteet sitä edellyttävät – päätöksen tekee kuljettaja.

Ongelmia on kaksi: Ensinnäkin virkamiehet eivät ole ymmärtäneet rengasominaisuuksien keliriippuvuutta oikein. He kuvittelevat, että kesärenkaita tulee käyttää silloin, kun kesältä näyttää ja talvirenkaita, kun talvelta näyttää. Lähestymistapa on kekkoslainen: ”Niin on, jos siltä näyttää.” Todellisuus on kuitenkin monimutkaisempi. Toisekseen he tuntuvat kuvittelevan, että ilmastonmuutoksen johdosta talvet ovat nyt loppu. Mutta kyllä luonnolla on talvia vielä varastossa, vaikka pitkällä aikavälillä vuosittainen keskilämpötila onkin nousussa.

Kesärenkaat riskitekijä kylmällä

Kesä- ja talvirenkaat on suunniteltu toimimaan täysin eri lämpötiloissa. Kun lämpötila laskee, ei kesärengas toimi enää kunnolla. Kylmässä kesärenkaan kumiseos menettää elastisuuttaan ja samalla sen pito-ominaisuudet heikkenevät. Mitä kylmemmäksi lämpötila laskee, sitä huonommin kesärengas pitää. Lähellä nollaa kesärengas voi olla vaarallinen ajettava.

Lähtisitkö sinä tälle tielle kesärenkailla?

Kesärengas on nimensä mukaisesti suunniteltu kesäkelille, ja vaikka lämpömittari kipuaisi talvella hetkellisesti nollarajan yläpuolelle, ei se tarkoita kesäkeliä. Pito-ominaisuuksien lämpötilariippuvuuden lisäksi on ymmärrettävä, että talvella tiellä yhdessä paikassa oleva vesi voi kohta – ehkä jo seuraavan mutkan takana – olla jäätä. Kaikkea ei voi päätellä myöskään lämpömittarista. Tiellä voi esiintyä yllättävää kuuraliukkautta vaikka lämpötila on vielä plussalla.

Lyhyesti sanottuna: Älä missään nimessä aja kesärenkailla talvella. Jos et halua ajaa nastarenkailla, käytä kitkarenkaita, jotka on suunniteltu pohjoismaisiin oloihin.

Kesärenkailla liukastelijat vaaraksi liikenteessä

Jos liikenne- ja viestintäministeriön uudistus menisi läpi, suurin osa autoilijoista toimisi varmasti jatkossakin vastuullisesti ja ajaisi talvella asiaankuuluvilla talvirenkailla. Kyselytutkimuksissa on kuitenkin huomattu, että myös kesärenkailla talvikelissä liukastelevien kuskien määrä liikenteessä todennäköisesti kasvaisi merkittävästi. Todennäköisesti osa kansalaisista lykkäisi talvirenkaiden vaihtamista mahdollisimman myöhään tai yrittäisi laistaa siitä jopa kokonaan.

Pitävällä kelillä kuljettaja saa anteeksi monia tekemiään virheliikkeitä, kun taas liukkaalla virhearviot kostautuvat välittömästi. Talviliikenteessä kesärenkailla liukastelevat autoilijat eivät vaaranna pelkästään omaa, vaan jo yksikin tällainen autoilija vaarantaa kaikkien muiden tiellä liikkuvien turvallisuuden. Vaarassa ovat erityisesti kevyen liikenteen edustajat, joita tieliikennelain on tarkoitus suojata.

Pahimmassa skenaariossa suojatietä ylittävä ihminen kuolee, kun kesärenkailla varustettu auto ei pysähdykään, kuten kuljettaja kuvitteli. Sitten alkaa kammottava oikeussaliprosessi sen selvittämiseksi, kenen oli syy eikä oikeaa vastausta ehkä ole. Laki yksinkertaisesti siirtää vastuuta väärässä kohdassa viranomaiselta kansalaiselle.

Kunnon talvirenkaat suojaavat kaikkia tiellä kulkijoita.

Otetaan vertauskuva. Kuvittele, että ei olisi sääntöä oikeanpuoleisesta liikenteestä, vaan tienkäyttäjät saisivat ajaa kummalla kaistalla hyvänsä, kunhan heillä omasta mielestään olisi tiellä riittävästi tilaa. Voit kuvitella, että löytyy kuumaverisiä kaahareita, jotka vauhdinkiilto silmissä puikkelehtisivat siellä täällä. Sääntö on asetettu juuri siksi, että tuollaista päätöstä ei voi sälyttää kuljettajalle vaarantamatta kaikkia tielläliikkujia.

Talvi on suuressa osassa maata pisin vuodenaikamme, jolloin vuoroin lumi, vesi ja jää haastavat kuljettaa. Näissä vaihtelevissa talvikeleissä renkaan tärkein tehtävä on liikenneturvallisuuden maksimointi. Talvirengasosaaminen on Suomessa kaiken kaikkiaan maailman huippua. Nykypäivän talvirenkaat ovat vuosien kehitystyön tulos, ja niissä on huomioitu niin turvallisuus- kuin ympäristötekijätkin, kuten tien kuluman vähentäminen, parhaalla mahdollisella tavalla.

Autoilijalla tulee näillä leveysasteilla olla edelleen vapaus valita omiin ajotaitoihinsa ja -olosuhteisiinsa parhaiten sopivat talvirenkaat – joko nastalliset tai nastattomat – mutta ei vapautta ajaa kesärenkailla talvella.

comments powered by Disqus