Testissä Nokian Hakkapeliitta 8

Perjantaina 15. pävä maaliskuuta klo 8:00 Kotkan Vianorissa: Kymenlaakson ensimmäiset Hakkapeliitta 8 nastarenkaat asennettiin. Pari kuukautta "vanhat" Hakkapeliitta 7-renkaat jäivät Vianorille odottamaan ottajaansa. Niillä oli ehditty ajaa reilut kahdeksan tuhatta kilometrejä. Rengas-asentajan kanssa tarkistettiin niiden kunto ja todettiin 7-sarjan olevan edelleen uudenveroisia (näytetään lisää tästä seuraavassa videossa).

Kuva: UUTTA Nokian Hakkapeliitta 8, 205/55 R 16, XL

Ensimmäinen testimatka suoritettiin Helsinkiin. Uusi rengassarja on viisi prosenttia matalampi edelliseen verrattuna, joten sovin Vianor-kauppiaan kanssa antavani tarkempia tietoja mahdollisista ajettavuusmuutoksista (nyt kun rengaskoko on pienentynyt).

Aurinko paistoi koko matkan aikana -17 asteen lämpötilassa, täysin kuivalla tiepinnalla. Renkaat olivat tietysti nyt sisäänajovaiheessa, joten matka taittui kasikympin vauhdissa kahta tilannetta lukuunottamatta: 1) Äänentasomittauksen aikana (Koskenkylän kohdalla, moottoritiellä) ja 2) Porvoon moottoritiensillan (kaatopaikkan kohdalla) liikuntasaumojen ylityksen aikana, mikä on muilla renkailla aiheuttanut mittarissa melupiikin.

Kuva: Äänen voimakkuus Nokian Hakkapeliitta 8:lla (100 km/h-vauhdissa 70-78 dB(A). Suurin mitattu melupiikki 240 km:n matkalta oli 84 dB(A)). Huomaa mittarin yläruudun tasainen käyrä!!!

Mitkä oli nyt sitten ensituntumat?

1)

Äänentaso ei ole muuttunut (ainoastaan sävellaji). Kasisarja on mielestäni hiljainen. Nastojen äänen kuulin selvästi ainoastaan kuudenkympin vauhdissa. Tienpintojen asfalttivauriot sekä siltasaumojen aiheuttamat melupiikit olivat uudessa rengassarjassa jopa matalammat kuin edeltäjässään.

2)

Tuntui siltä, että uudet renkaat "kantavat" auton paremmin, joka varmaan johtuu rengaskuviomuutoksesta, joka tukee rengasta  paremmin keskialueella.

3)

Hakkapeliitta 8 tuntuu myös "nihkeämmältä", eli parempi ote tienpinnasta.

4)

Kaikenkaikkiaan ajomukavuus on parantunut kuivilla asfalttipinnoilla ja uusi 8-sarja tuntuu eri ajotilanteissa rauhalliselta ja varmalta. Nyt ei voi muuta toivoa kuin jatkossa huonoa säätä.

Rengasvaihdon yhteydessä heräsi mielessäni kysymys, johon olisi mukava saada vastaus. 7-sarjaa verrattuna uusissa hakkapeliitoissa on nastojen koko selvästi pienempi. Nastojen määrä on kuitenkin kasvanut edellisestä. Eli

kysymys

kuuluu: Onko nastojen yhteenlaskettu pinta-ala (joka on kosketuksessa tienpintaan) säilynyt samana kappalemäärämuutoksesta huolimatta?

Lue myös: "Talvirengastestit 2013: Nokian Hakkapeliitta 8" (klikkaa linkkiä).

 

 

comments powered by Disqus