Testissä kiinalainen halparengas

Tuon uuden testiautoni Hyundai i40 kesärenkaina olisi tullut Nokian renkaat joissa oli enää maksimissaankin kolme milliä pintaa, joten valitsin mukaan ennemmin uudet, vaikkakin halvat suvikiekot.

Nuo Linglong Green-Max kesärenkaat menestyivät Tekniikan Maailman 2011 rengastestissä yllättävän hyvin. Tuolloin Linglong sijoittui loppuarvostelussa jopa Michelinin Energy Saver’eiden edelle.

Kehuja sai hyvä ajettavuus märällä ja kiitettävä pito kuivalla, sekä helppo ajettavuus. Huonona puolena piti TM puolestaan jarrutuspitoa märällä.

Nyt kun renkailla on ajettu kymppitonni, on jo aika summata omia kokemuksia sekä verrata niitä kollegojen arvosteluun.

Rengasmelu on kohtuullinen, mutta rengas on erittäin herkkä huonolle tienpinnalle. Hyvällä asfaltilla mennään kuin sukkasillaan, mutta kun pinta vaihtuu karkeampaan, muuttuu äänimaailmakin lentokonemaiseksi. EU-lukemana annetaan 72 db, jota voi pitää vain keskiarvolukemana, josta poiketaan yllättävän paljon kumpaankin suuntaan. Mainittakoon lisäksi, että Ruotsin sekä Tanskan meikäläistä paremmilla tienpinnoilla melu oli selvästi tasaisempaa ja vaatimattomampaa. Keskieurooppalainen testilukema ei siis päde suoraan meille.

Vesiliirron suhteen olen hieman eri linjoilla kuin EU-rengasmerkintä, jossa Linglongeilla on hyvä B-arvosana. Moottoritienopeudessa ei nimittäin kaatosateella ajeta uusillakaan renkailla ilman vesiliirtoa, se on valitettavasti testattu. Kun tien pinnalla on kerros vettä, nousee rengas liirtoon, joka on inhottava yllätys Suomen vaihtelevassa suvessa, muiden paahtaessa samalla turvallisesti vasemmalta ohitse.

Taloudellisuudesta renkaalla on vierintävastuksen EU-lukemana vain E, mutta tässä kohtaahan edullinen ostohinta on se lukemaa parantava seikka. Se, mikä on kokonaistulos renkaan käyttöaikana, onkin jo vaikeampi yhtälö. Eli kostautuuko halpa ostohinta vuosien varrella polttoainekuluissa?

Kun ostohinta on noin puolet merkkituotteiden kuten Nokian renkaista, tuntuu se prosentteina isolta. Mutta halvoista renkaista ei saa tingittyä, ja niitä ei saa kaikkialta, joten lopullinen ero euroissa mitattuna saattaa kaventua enemmänkin ennen kuin kiekot ovat auton alla.

Ajettavuuden, kuivapidon tai muun ajomukavuuden kuin melun suhteen ei normaalikäyttäjän silmin ole moitittavaa. Siinä onkin helppo olla samalla linjalla TMn kanssa. Jollei paljoa vaadi, eikä aja kuin hiljaa sateella, tuntuu Linglong erinomaiselta hintalaatu-suhteelta.

Loppuarvosteluna sanoisin, että ennemmin Linlong kuin loppuun kulunut merkkirengas, jollei rahat todellakaan riitä muuhun. Mutta en lähtisi kokeilemaan onneani miten muut, testaamattomat halparenkaat toimisivat. Jo näillekin tuli hyvän ensivaikutelman jälkeen kuitenkin kesän kuluessa myös selkeää kritiikkiä. Arkiautoon en itse enää halparenkaita ostaisi.

Menneen kesän renkaat​
Menneen kesän renkaat​
Testirenkaat Kiinasta​
Testirenkaat Kiinasta​

 

comments powered by Disqus