Kirjoittaja Linda Hannus
Uusimmat blogijulkaisut

Testikuljettajan varakuljettajan jupinat

Olen se kommandiittiyhtiömme äänetön yhtiökumppani, eli avopuoliso. Seuraavassa mietteitäni testattavana olevista Nokian renkaista.

Jos sallinette esittelisin ensin tuon ihmeellisen laitteen johon nuo neljä testattavaa pyörää ovat liitetty. Testiautommehan on mitä mainion väline talviseen liikkumiseen. Turboton bensakone arvontalaatikolla (lue automaattilaatikolla) hidastettuna. Kokonaisuuden kruunaa jälkiasennettu madallussarja. Tällä yhdistelmällä pitäisi sitten puskea pitkin Etelä-Pohjanmaan talvisia lakeuksia...

Kuten me kaikki hyvin tiedämme alkanut talvi on ollut varsin vähäluminen ja lämmin. Nokian renkaiden alla on ollut vain muutamana päivänä lunta, jäätä ja loskaa hieman useammin. Työmaalle vievä kestopäällysteinen, mutkainen ja kuoppainen tie on siten tarjonnut tähän mennessä vain vähäisen määrän todellisia testikokemuksia.

Lumella renkaat ovat tuntuneet pitävän hyvin. Jäällä selvästi huonommin. Pohjanoteeraus oli mielestäni renkaiden toimivuus oikein loskaisella tiellä. Parina päivänä on ollut sellaiset olosuhteet joissa tuota loskassa etenemistä on päässyt ihan tuelta kokeilemaan. Yhtenä päivänä työmaalle vievä tie oli saanut paksun lumikerroksen (n. 20-30 cm), joka suli loskaksi ennen kuin sitä oli ehditty aurata. Etenemisvauhti piti pudottaa alle 60 km/h, mutta silloinkin Rinkeli eteni kohti tiukkaa mutkaa kylki edellä. Se tuntuma mikä itselle jäi oli se, että renkaat lähtivät helposti vesiliirtoon ja hakivat voimakkaasti paikkaansa kohdatessaan loskavalleja.

Mielenkiinnolla odotan uusia haastavia kelejä, jotta renkaiden ominaisuuksia voi paremmin arvioida. Alkutalven perusteella on vaikea sanoa kuinka hyvät tai huonot nuo testirenkaamme todella ovat.

comments powered by Disqus