Testikuljettajaksi ryhtyminen ja rengaspähkäilyä

Saadessani kutsun Hakkapedia bloggariohjelmaan olin tosi otettu, mutta mietin, olisiko minulla tänne riittävästi annettavaa. Polossa on vasta kaksi talvea ja 10 000 km palvelleet Nokian Hakkapeliitta 7 -renkaat, joten niitä ei ollut vielä mikään tarve vaihtaa uusiin.

Nokian renkaiden edustajan mielestä tämä oli kuitenkin erinomainen lähtökohta testikuljettajaksi ryhtymiseen. Koska autossani oli Nokian renkaiden uutuusmallia edeltävät talvirenkaat, nyt olisi hyvä tilaisuus ja tuntuma verrata niitä uutuusmalliin.

Päätettyäni liittyä bloggareihin, oli seuraavaksi valittava, otanko Poloon Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat vai Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat. Vaikka kitkarenkaat vähän kiinnostivatkin, valitsin pohdinnan jälkeen tutut ja turvalliset nastat. Koska lokakuun vesisateissa en enää muistanut, millaisilta Hakkapeliitta 7:t ovat tuntuneet edellistalven liukkailla, päätin ajella alkutalven seiskoilla ja kun saan kerättyä niistä vähän tuntumaa, vaihdan sitten vasta kaseihin.

Sitten Volkswagen Demo Tour saapui kaupunkiin. Kyseessä on Volkkarin vuosittainen esittelyautokiertue, jolla olemme perinteisesti käyneet koeajamassa kiinnostavia vähän tavallisesta poikkeavia autoja. Tänä vuonna testasimme Jetta Hybridin ja Polo R WRC:n, joissa molemmissa oli Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat alla. Lämpötila oli ollut koko päivän nollan tietämillä ja vaikutti siltä, että tiet ovat sulia, koska risteykset ja liikenneympyrät eivät tuntuneet yhtään liukkailta. Mutta. Pololla kotiin ajaessa liukastelin läheisessä liikenneympyrässä ja kaverinikin sanoivat, että keli oli todella liukas.

Polo R WRC:n Hakkapeliitta R2 -kitkarenkailla ei liikenneympyröissä luisteltu. =)


Olin ymmälläni. Miten kitkarenkaat voivat olla niin pitävät, että ne saivat kuvittelemaan, että tiet eivät olisi jäässä ollenkaan? Eikö kitkarenkaat ole juuri jäällä nastarenkaita huonommat ja silti ne pitivät paremmin kuin Polon Hakkapeliitta 7 -nastarenkaat?

Jos Hakkapeliitta R2 ovat todella näin hyvät, niin pitäisikö sittenkin ottaa sellaiset Poloon testikäyttöön? Kitkat kävivät tosissaan houkuttelemaan, sillä niillä auto olisi hiljaisempi ajaa. Kitkarenkaat vaativat nastoja ennakoivampaa ajotapaa, mutta ennakoiva olen jo valmiiksi. Eikä minun tarvitse välttämättä ajaa pahimmilla keleillä. Toisaalta kitkarenkaat eivät silti ikinä voita nastarenkaita jääpidossa, vaikka uusien Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaiden kumiseoksessa onkin erityisiä kristallimaisia kiteitä lisäämässä jääpitoa. Mutta miksi leikkisin turvallisuudellani, kun saan kirkkaasti parhaan jääpidon valitsemalla Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat? Vaikeita päätöksiä!

Nokian Renkaiden esittelyständi Demo Tourilla. Muuten hyvä, mutta renkaat ovat väärässä järjestyksessä taustakuviin nähden... =P


Kysyin Hakkapedian yhteyshenkilöltä, vieläkö voin muuttaa aiemmin tekemääni rengasvalintaa. Kyllä, ihan vapaasti saan valita sen rengastyypin, jonka haluan. Yhteyshenkilön mukaan Nokian Renkailla tosin olisi tänä talvena enemmän kiinnostusta kuulla kokemuksiani eri nastarenkaista… Koska olen helposti taivuteltavissa, tämä pieni sivulause riitti kallistamaan tasaisen vaakakuppini nastoihin päin.

Alan olla nyt ajellut riittävästi talvisäässä Hakkapeliitta 7 -nastoilla saadakseni niistä vertailupohjaa, joten nyt ei muuta kuin Hakkapeliitta 8 tilaukseen!

Lue omaa auto- ja liikenneblogiani osoitteessa http://poloinen.blogspot.fi/
comments powered by Disqus