Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Testiajo vaihdetuilla kesärenkailla

”Hölömöläisen” vaihdettua renkaat minä lähdin koeajelulle. Parikin kertaa varmuuden vuoksi.

205/50-16 rengas tuntuu nyt niin tavattoman uraherkältä. Olin ihan unohtanut. Hakkapeliitta 7  kulki suoraan samat tieurat, mutta matalaprofiilinen kesärengas hakee ja hakee  paikkaansa urissa miten sattuu. Ei ole hyvä ajaa uran pohjalle, kun rengas  vaeltaa sieltä pois. Eikä hyvä reunalla, kun rengas löytää ajourat taas niin  helpolla. Olipa pettymys.

Vettä ei ollut niin paljon, että olisi saanut tuntumaa vesiliirtoon, mutta eihän  renkaissa ollut viime kesänä ongelmia veden kanssa. Kunhan ei ajanut liian kovaa.

Tasapainotus – eikös sen pitäisi säilyä?  Nyt ei ainakaan ole niin tehnyt. Hankalin täristysalue on 110kmh ympärillä. Alemmat resonanssialueet noin alle 40 ja alle 80 eivät tunnu niinkään häiritsevän. Renkaat täytyy tasapainottaa, vaikka niitä ei vaihtaisikaan. Niin minä olen tottunut tekemään.

Nyt kiinnitin myös huomiota huonoon tietuntumaan matalaprofiilisella renkaalla eka kertaa. On kai tullut tarkkailtua Hakkapelitta 7 liikaakin talvella. Nyt ratin kautta  välittyvä tieto tuntui huonommalta.

Tämä koeajo taas vahvisti käsitystäni siitä, että haluan nostaa profiilisuhteen 55:een
jatkossa tämän auton renkaissa. Kun katselin naapurin kahta autoa niissä oli molemmissa 205/55-16 renkaat. Miksiköhän minun autooni on laitettu matalaprofiilisemmat renkaat alun alkaen??

Kesärenkaani ovat vielä ajalta ennen testikuljettajaksi tulemistani.

Takana Nokian NHRi 205/50-16 87H, edessä Goodyear Efficient grip 205/50-16 87W.
Molemmissa on kulutuspintaa hyvin, silti odotan tähän autoon eLine renkaiden tuloa kentälle. Tähän autoon tulee kilometrejä enemmän.

Toisen Volvomme Nokian Hakka H 195/65-15 95H XL kulumismittari renkaissa näyttää 3 mm kolmessa renkaassa ja yhdessä 4mm. Niiden sadepito on jo sillä rajalla, että  menevät vaihtoon nyt.

comments powered by Disqus