Kirjoittaja Matti Morri
Sijainti: Nokia
Uusimmat blogijulkaisut

Testaamisen eroista kesällä ja talvella

Renkaiden kehityksessä haastavinta on löytää kultainen keskitie lukuisten toivottujen ominaisuuksien keskeltä. On kymmeniä eri ominaisuuksia mitkä jatkuvasti riitelevät keskenään. Jos esimerkiksi pitää saada herkästi vieriviä renkaita, niin se on helppoa toteuttaa; tehdään vaan renkaat, joissa on alhainen vierintävastus. Samalla kuitenkin pitää miettiä, että renkailla on jonkinlaisia ajo-ominaisuuksia. Renkaat tarvitsevatkin jäykemmän rakenteen, kun taas keveys vähentää vierintävastusta. Samanlaisia vastakkaisuuksia ovat esimerkiksi märkäpito verrattuna renkaan kulumisnopeuteen. Kun tämä kultainen keskitie on löydetty, niin päästään keskittymään renkaaseen kokonaisuutena ja kehityspuolen innovaatioihin.

Talvirenkaat: Olosuhteiden vaihtelu minimiin


Talvirenkaita testataan sekä talvi- että kesäolosuhteissa. Totta kai pääpaino on meillä talviominaisuuksissa eli lumessa, jäässä ja sohjossa, mutta emme kuitenkaan unohda kuivaa ja märkää asfalttia, koska niilläkin pinnoilla ajetaan talvirenkailla ja renkaiden pitää toimia aina turvallisesti.

Haastavinta renkaiden testauksessa on ehdottomasti olosuhteet. Testaustilanteessa vaikeimmat olosuhteet ovat jää ja lumi, sillä kun päivässä ajetaan kolme tai neljä eri testiä, niin jokaisessa testissä pitäisi olla samanlainen ajoalusta. Ajoalustan vakiona pitäminen monena päivänä tai jopa viikkojen ajan on erittäin haastavaa, sillä esimerkiksi kevät-talvella auringon lämmittäessä rata muuttuu, vaikuttaen myös testituloksiin liikaa. Me joudummekin usein keväällä tekemään niin, että testaajat nukkuvat päivät ja testaavat yöt, sillä yöpakkasilla olosuhteet pysyvät paremmin vakiona.

Kesärenkaat: Testireissuja etelän aurinkoon


Talvirenkaisiin verrattuna kesärenkaiden testauksessa pelataan isommilla ja erilaisilla nopeusluokilla. Kun renkaita kehitetään esimerkiksi ylinopeusluokkaan, eli Ultra High Performance –luokkaan, joudutaan usein lähtemään ulkomaille testaamaan, sillä täällä pohjolassa ei ole hyviä ratoja, missä voitaisiin hallitusti ajaa kolmea sataa. Tällaiselle rengasluokalle testausratoja löytyy esimerkiksi Saksasta, Englannista, Ranskasta, Italiasta, Espanjasta ja Etelä-Afrikasta, missä käymmekin aika paljon testaamassa.

Tärkein ominaisuus turvallisuudesta puhuttaessa on mielestäni toimiva kokonaisuus ja hyvä ääritilannekäytös. Itse valitsen omat renkaani ajettavuuden ja hieman jopa ulkonäönkin perusteella. Hieman siinä joutuu antamaan periksi mukavuudessa, koska halkaisijaa kasvattaessa myös poikkileikkaussuhde muuttuu, mutta ajettavuus on sitten vastaavasti täsmällisempi ja jämerämpi.

comments powered by Disqus