Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Tekisi mieli saada Driveco, mutta näin vanhalla autolla pitänee tyytyä digitaaliseen nopeusmittariin

Olisin todella kiinnostunut Drivecosta, mutta vm 1995 Volvo 850 Jenkki taitaa olla liian vanha moiseen leikkiin. Autossani on mailimittari, jossa kilometrit ovat himmeällä ja siksi oikea nopeus varsinkin vastavalossa on vaikea nähdä.

Olin kerran saanut ”ylinopeushuomautuksen” Volvo 940:llä kotoamme lähtiessä ylämäkeen vasten aurinkoa ajaessani. Mittaria ei millään näe, kun aurinko paistaa alhaalta silmiin. Nopeus piti olla alle 50 ja oli poliisin pyörällä jalkakäytävältä mitattuna 62. En halunnut sen toistuvan ja aloin etsiä digitaalista km- nopeusmittaria mailimittarin rinnalle. Nyt minulla on ollut käytössä 4 vuotta Active-GPS –laite. Se on digitaalinen nopeusmittari, johon saa ohjelman päivittämällä myös peltipoliisien tiedot – jolloin laite piippaa  nopeuskameran läheisyydessä. Laite ei tiedä tien nopeusrajoitusta minun ohjelmaversiollani eikä osaa siinä opastaa. Mutta mittaa todellisen nopeuden useamman satelliitin avulla kaikkialla muualla, kuin tunneleissa ja parkkihalleissa. Laitteeseen saa myös lisäominaisuutena ajopäiväkirja ominaisuuden, mutta minulla ei ole sitä.

Mainittakoon, että kun hankin laitteen, silloisiin kännyköihin ei saatu nopeusnäyttöä ja karttaominaisuuksia niin kuin nykyään.

Autoni – vaikka onkin vanha – kertoo ajotitokoneella keskinopeuden ja polttoaineen kulutuksen edellisen nollauksen jälkeen, hetkellisen kulutuksen – ja ulkolämpötilan + huollon jälkeen ajetut mailit + tankissa olevalla pensalla päästävät mailit.

Driveco olisi mielenkiintoinen, koska nyt pyrin seuraamaan eri matkoilla kulutustietoja ja kaikkea, mitä näillä laitteilla saan irti.

Tulinpa summanneeksi tämän Volvon lukemat vuodelta 2012. Jos ennen ajoin 70 000km vuodessa, niin 2012 ajoja kertyi vain vaatimattomat 20000km (12377 mailia) ja pensaa kului vastaavasti 2127 litraa. Siis keskikulutus 10,7 litraa satasella. 400 km matka-ajossa kesäkelissä Nokialaisilla 205/50-16 renkailla olen päässyt 8,2 – 8,5 l/100km lukemiin. Vakionopeussäätimellä ja moottoritiellä 100kmh nopeudella, muualla 80 – 90 kmh ajaen. Nopeuden tiputtaminen vaikuttaa aika paljon kulutukseen. Moottori on 225hv 2,3 litrainen turbo jenkkiversio automaattilaatikolla.

Kun laskin nämä lukemat yhteen, tuli väkisin mieleen kunnon renkaiden kustannus suhteessa vaikka polttoaineen vuosikustannukseen. Jos uusisin joka toinen vuosi kesärenkaat ja joka toinen talvirenkaat ja käyttäisin perusrengasta 185/65-15, niin renkaiden kustannus olisi 10 – 15% vuosittaisesta polttoaineen kulutuksen kustannuksesta.  Jos vielä otan huollot ja vakuutukset huomioon, niin turvallisuudelle niin oleelliset renkaat ovat vain 5 – 10% auton käyttökustannuksista vuodessa. Minun tapauksessani.

Joulun aikana tuli ajettua taas 1000km. Kelit vaihtelivat -27astetta pakkasta – lumipyry – nimismiehen kiharalla oleva huonommin aurattu hiekkatie – auraamattomaan 20 – 30 cm nietostuneeseen umpihankeen olevan tien pohjaan puskeminen – räntäsade – vesisade ja 10-20cm auraamaton loska + ajourat tiellä – vesisade ja jonossa ajamista sulaneella moottoritiellä.  Kyllä Suomi on keleiltään vaihteleva maa.

Kunnon nastarenkaat olivat taas HYVIN tarpeelliset. Erityisesti kiinnitin huomiota kuinka hyvin etuvetoinen Volvoni puski umpihangessa läpi nietosten ja vielä lievään ylämäkeen. Kertaakaan renkaat eivät sutineet ja pääsin kerta yrittämällä maantieltä pihaan muutaman sataa metriä. Huom – ei ole nykyaikaisia luistonestoja tai muuta automatiikkaa.

Uuden vuoden kunniaksi ensimmäinen 50 km lähdettyämme oli auraamatonta loskaa. Pahat ryppyiset ajourat, ei aurattu – loskaa oli tien reunoilla ja ajourien välissä
todella paljon. Ei todella tehnyt mieli ohittaa aiheetta. Suurin osa ajoi reilusti alle 80km/h ja aiheesta. Mutta renkaiden hyvät ajo-ominaisuudet olivat sillä tiellä välttämättömät. Tiellä oli yksi kulkija, joka ei uskaltanut ajaa yli 60kmh ja hän väistyi välillä bussipysäkille laskien takan tulijat turvallisesti ohi. Hienosti toimittu.

Hyvää Uutta Vuotta toivoo yli miljoonan kilometrin ukki

comments powered by Disqus