Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut Snapskan testiajettu

Täysi talvi Naruskalla ja muuallakin Lapissa.

Naruskalla ja kaikkialla Lapin maakunnan alueella ei toistaiseksi tarvitse arpoa, millä renkailla täällä autoillaan. Valinta on noin tuhannen prosentin varmuudella talvirengas, eikä toistaiseksi ole näköpiirissä ajankohtaa, jolloin kesärenkaista kannattaisi alkaa edes haaveilla.

Ukan lumimittarissa on tällä hetkellä lumen paksuus 81 senttiä. Paksuimmillaan ollaan käyty liki 90:ssä sentissä, mutta muutama lauha plussakelin päivä on hiukan lumenpintaa pudottanut. Tästä Naruskan kylän tasalta kun ajelee kuutisenkymmentä kilometriä pohjoiseen Tuntsan erämaa-alueelle, niin lumen paksuus eikun lisääntyy lähennellen siellä metriä ja ylikin.

Lapin tiestö on asfalttiteiden osalta ollut helmikuun ja maaliskuun aikana osittain ja muutamina päivinä kokonaankin sulana varsinkin aurinkoisina päivinä, mutta yöpakkaset ja satunnaiset lumisateet muuttavat kelejä muutamassa tunnissa tosi liukkaiksi ja hankaliksi, joten talvirenkaita tarvitaan.

Ukan "kotitie" Kotalankylästä pohjoiseen on soratie, jonka lumiseen ja jäiseen pintaan ei kevätaurinko ole pystynyt tekemään minkäänlaisia kevään merkkejä toistaiseksi. Ihmeellisintä ovat olleet ne maaliskuun aikana eletyt päivät, jolloin lämpömittari on käynyt plussalla seitsemisenkin astetta, mutta auringon sulatusteho on peittynyt koviin tuuliin, jotka ovat koko maaliskuun ajan olleet vallitsevina täällä Lapissa. Tuuli on pitänyt huolen talviolosuhteista ja lumien pysymisestä sulamattomina paitsi teillä, myös metsissä ja esimerkiksi kelkkareiteillä.

Itse olen ajellut Lexuksellani SUV3 nastattomilla kitkarenkailla koko talven ajan. Niillä on pärjännyt kohtuullisesti kaikissakin keleissä, mutta on totuuden nimissä sanottava, että enemmän ennakoivaa ajattelu- ja ajotapaa on joutunut käyttämään kuin esimerkiksi vaimoni useimmin käyttämällä Subarulla. Foresterin alla ovat tällä hetkellä syksytalvella hankitut nastalliset Nordmanit, jotka jouduttiin vaihtamaan Hakkapeliitta viitosten tilalle, kun yksi niistä vioittui korjauskelvottomaksi, kuten syksytalvesta kirjoitin. Ne kolme jäljelle jäänyttä Hakkaviitostahan menetettiin Venäjän Federaatiolle värikkäiden vaiheiden jälkeen. Siitä voin kertoa vielä tuonnempana.

Todisteeksi talviolosuhteistamme laitan kuvaa Tuntsalta, mihin on erämaatie aurattuna viime talven tapaan. Lumipenkat ovat siellä komeat, muta penkkoja riittää alas aurattuinakin koko Lapissa, vaikka ei ihan niin korkeina, mitä Tuntsan tiellä on.

Tuntsan talviset olosuhteet 2015 maaliskuu,​
Tuntsan talviset olosuhteet 2015 maaliskuu,​

Tätä kirjoittaessani hämärtyy Lapin pilvinen päivä entisestään, kun lähes täydellinen auringonpimennys on meneillään. Taivas täällä Naruskalla on pilvessä niin, että näkemään ei pimennystä pääse muutoin kuin valon vähenemisenä ulkona, sekin ilmeisen väliaikaisesti. Keväästä kuitenkin saa täällä muistutuksia muulla tavalla, kuten esimerkiksi toissapäivänä tuolla Venäjän rajanylityspaikan läheisyydessä Suomen puolella, kun komea ukkometso haastoi siellä lajitovereitaan tappeluun pyrstö komeasti levällään. Tappelukaveria ei vielä näkösällä ollut, mutta sekin aika tulee.

Metso menossa itään...​
Metso menossa itään...​
​...mutta kääntyikin pohjoisen kautta länteen oikeaan suuntaan, Suomeen.​
​...mutta kääntyikin pohjoisen kautta länteen oikeaan suuntaan, Suomeen.​

Tosi mukavaa on pitkästä aikaa päästä tänne kuulumisia kirjoittelemaan. Eiköhän kirjoittelu saa lisää vauhtia, kun pari hiihtoryhmää vielä käy meillä hiihtoretkensä nautiskelemassa. Kevättä ja kesää kohti tästä mennään, jos vanhat merkit paikkansa pitelevät...

Turvallista matkaa Lapissa ja kaikkialla. Ja Lapissa toistaiseksi talvirattailla!

comments powered by Disqus