Täydellinen lento- ja ajelusää... ja kaikki vekottimet yhtä aikaa huollossa!

Tällaisia syyspäiviä on aivan liian harvassa: lämpötila mukavasti kymmenen asteen korvilla, täysin tyyntä eikä taivaalla seilaa kuin satunnaisia yläpilviä. Toisin sanoen poikkeuksellisen hyvä sää harrastaa niin pienkoneella lentelyä kuin Mazdalla ajelua!

Harmi vain, että

joka ikinen

tällaiseen harrastetoimintaan sopiva laite on tällä hetkellä huollon alla. Kahdesta lentokoneesta, joihin olen lentänyt tyyppikoulutuksen, toiseen ei tunnu löytyvän asiansa osaavaa huoltajaa ja toisen moottori piti lähettää visiitille Saksaan - niistä ei siis ole iloa vähään aikaan. Mazdani moottori puolestaan odottaa muutamaa tiivistettä, joten toistaiseksi saan tyytyä ihmettelemään pöydällä anelevasti makaavaa avainta.

Onneksi tuli männäviikolla sentään aloitettua tyyppikoulutus uuteen lentokonetyyppiin. Ja mikä kone se onkaan! Varusteluun kuuluu muun muassa tehokas 180 pollen moottori, G1000-lasiohjaamo kahdella ruudulla sekä autopilotti. Kunhan tässä tulevalla viikolla saa toisen tyyppilennon lennettyä, niin tie taivaalle aukenee jälleen! Lentokoneista kiinnostuneille, kyseessä on Lemberg Aviationin omistama OH-KAS Diamond DA-40: http://www.lembergaviation.com/lentokoneet/neljapaikkainen-oh-kas-diamond-da420-180-g1000/No, tällaisesta säästä voi kyllä nauttia muutenkin kuin laittamalla bensaa tai kerosiinia palamaan! Kaikki siis ulos kävelylle!

PÄIVÄN FAKTA: Polttomoottori toimii tehokkaammin kylmemmällä kuin lämpimämmällä ilmalla, koska kylmä ilma on tiheämpää ja sisältää enemmän happea tilavuusyksikköä kohden. Pienkoneen moottorissa eron kesähelteiden ja talvipakkasten välillä todella huomaa! Toisaalta kovimmilla pakkasilla kaikkien nesteiden (lähinnä öljy ja polttoaine) jähmettyminen ja moottorin käyminen liian kylmänä tuovat omat ongelmansa. Siksi juuri tällainen kirkas syyssää on paras mahdollinen lentosää.

comments powered by Disqus