Kirjoittaja Mikko Hirvonen
Uusimmat blogijulkaisut

Tästä se lähtee...

Eipä lähtenyt testikuljettajan ura liikkeelle onnellisten tähtien alta. Vaikka valinta testaajaksi toki olikin tietyllä tapaa "lottovoitto", niin siinä vaiheessa kun olin Vianorilla renkaiden vaihtoaikaan torstaina 24.10. sovitusti paikalla eikä renkaita löytynytkään mistään, ehdin jo miettimään mielessäni, että niinkö se tämäkin homma tuppaa menemään jo heti startissa "vihkoon". Hyvää tuuria kun ei minulle ole oikein ikinä suotu, huonoa sitten senkin edestä. No, seuraavana päivänä rengasrulettia pyöräytettiin uudelleen ja niin vain uusi sarja valitsemiani renkaita oli lopulta löytänyt tiensä tänne itäiseen Suomeen ja testi voitiin vihdoin aloittaa.

Testiautona minulla on käytössä 231 hv takavetoinen vm. 2003 BMW Z4 3.0i Roadster ja minulla on vakaa aikomus ajaa sillä läpi talven - pakkasista välittämättä. Kokeilin auton talviominaisuuksia jo viime talven pari viimeistä kuukautta, eikä auto ollut ollenkaan sellainen, kuten ennakkoon voisi olettaa. Rättikatosta huolimatta se on lämpimin auto, joka minulla on koskaan ollut. Ja vaikka Z4 onkin valtaosaan liikenteessä sompailevista autoista verrattuna matala ja pieni, ei ongelmia ollut kertaakaan sen suhteen, ettei autolla pääsisi talvikelissä etenemään. Hyvin se tarvittaessa sijaisti tielaitoksen aura-autoakin auraten tietä!

Ensimmäiset sadat kilometrit on jo siis taitettu uusilla 225/45R17 -kokoluokan Hakkapeliitta 8 nastarenkailla. Ensireaktio oli heti Vianorin pihalla renkaanvaihdosta lähtiessä se, että renkaat on entisiä (Goodyear Ultra Grip Extreme) äänekkäämmät. Rengasmelu korostuu varsin olennaiseksi osaksi ajokokemusta juuri tuon rättikaton takia. Kävin heti ensimmäisenä viikonloppuna uusilla renkailla tekemässä n. 200 km ajolenkin. Valtaosa reitistä oli vesisateen kastelemaa, jo parhaat päivänsä nähnyttä asvalttia ja n. 30 km pätkän ajoin myös juuri peruskorjattua hiekkatietä pitkin keskellä Ilomantsin korpea ihan EU:n itänurkalla. Ilman lämpötila oli kolmen ja seitsemän plus-asteen välillä koko matkan ajan. Tein kokeilumielessä muutamia ohituksia tilaisuuden tullen ja olin hieman ymmälläni renkaiden käytöksestä. Kun valmistauduin ohitukseen laittamalla pienempää vaihdetta pesään ja painamalla kaasua ohittaakseni edellä ajaneen, luistoneston valo syttyi kerta toisensa jälkeen palamaan. Rengas ei kertakaikkiaan löytänyt pitoa niissä olosuhteissa. Varsinkin sivuttaisheitot kaistaa vaihtaessa oli suuria, rengas jotenkin eli ja muljahteli alla. Ehdin siinä yksikseni ajellessa jo epäilemään niin vääriä ilmanpaineita kuin autoni alustaakin, mutta ei niissä mitään vikaa ollut. Rengas vaan yksinkertaisesti taitaa olla sen verran pehmeä, että se antaa kiihdytystilanteissa asvaltilla tavallaan periksi. Tilannetta vielä varmasti omalta osaltaan edesauttaa se, että nastojen ulkonema renkaan pinnasta on vielä melko suuri. Odotan mielenkiinnolla, miten tilanne muuttuu kunhan lumi sataa maahan ja päästään lumiselle pinnalle. Sitä odotellessa...

comments powered by Disqus