Kirjoittaja Arto Sievinen
Auto: Mercedes-Benz E-Coupe
Renkaat: Hakkapeliitta 8
Sijainti: Helsinki
Uusimmat blogijulkaisut

Tässäkö tää nyt oli?

Päätin tehdä tutkimusmatkan menneisyyteen. Menneisyyteen siksi, etten ole keksinyt toistaiseksi keinoa tutkia tulevaisuutta. Ajankohdaksi valitsin luovasti vuoden takaisen ja salaisena aseenani tunnustan turvautuneeni järeimpään - Googleen.

Haminan palvelinkeskus vastasi tietokoneella suorittamaani tutkimusmatkaan riittävällä nopeudella, mutta vastaukseen suhtaudun epäilevästi nykyolosuhteissa. Tiedusteluni koski smalltalk:in tapaisesti säätä.

Sain vihjeeksi vierailla jo historiaan jääneen MTV3-nimisen mediakorporaation uutissivuilla. Hämmästyin. Heidän mukaansa tasan vuosi sitten Helsinki-Vantaan lentoasemalla sankka lumisade viivästytti lentoliikennettä pahanpäiväisesti, lunta odotettiin jopa 20 senttimetrin verran.
 

(Lumen täyttämä Joulukatumme tammikuussa)


 

Edellisestä kirjoituksestani on viikon verran ja keliolosuhteissa on ehtinyt tapahtua tänäkin vuonna. Puolentoistakymmenen pakkasasteen kipakat kelit ovat muuttunut viiden pakkasasteen liukkaiksi. Lunta ei ole näkynyt sen koommin kuin ratkaisevaa käännettä taloudessa - kumpikohan mahtaa tulla ensin.

Tässä vaiheessa talvea sitä väkisinkin alkaa hiipimään mieleen samat sanat kuin perhe-elämään asettuneella nuorella aikuisella:

Tässäkö tää nyt oli

. Ei välttämättä, sillä välillä olosuhteet osaavat yllättää. Näin uskon myös kelin suhteen eli toivoa lumen suhteen vielä on.
 

(Esplanadin puiston valot kaipaisivat lunta tunnelman luomiseen)


 

Vaikka talvi ei ole viime vuosien malliin saapunut, niin on niistä renkaista alkanut irtoamaan selkeitä eroavaisuuksia. Seiskojen käyttöiän päättyminen häämöttää ja sitä ei voi olla huomaamatta Kasien rinnalla.

Melutaso renkaissa hyvin samankaltainen, mutta pääväylien ulkopuolella, jossa jäätä ja kevyttä lumikerrosta saattaa hyvällä tuurilla tavata, huomaa pidossa Kasien olevan omaa luokkaansa. Tässä kohdin tosin on vaikea laittaa rengasmalleja järjestykseen, vaan kysymys on enemmänkin renkaiden kunnosta. Huomionarvoisena pitäisin kuitenkin, etteivät kuluneiden Seiskojen nastat ole juurikaan irronneet ja sitä kautta pito-ominaisuudet kadonneet.
 

(Tästä ei kuluneilla Seiskoilla onneksi tarvinnut mennä, säästyi penkkaan valumiselta)


 

Viime aikoina on suhteellisen paljon näkynyt liikenteessä, tarkemmin liikenteen ulkopuolella, sopivasti kolhittuja autoja. Vaikka keli on kovin vähän talvimainen asteita lukuunottamatta, niin ilmeisesti jarrutusmatkojen ennakointi tai renkaiden kunnosta huolehtiminen ei useimmille meistä ole vahvinta alaa. Myös erinäiset liikennemerkit, liikennevalot sekä kaikki muu mahdollinen, joiden oletettu asento on mielikuvissani suora, ovat muuttuneet lähinnä Pisan tornia muistuttaviksi tilataideteoksiksi.

Seuraavaan kirjoitukseen otan tavoitteekseni tallentaa yhden näistä installaatioista tuoreena, heti lopputuloksen valmistuttua. Haastattelua tekijältä en voi taata.
 
 

comments powered by Disqus