Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Tarkistathan autosi valot kesälläkin: yksisilmäiset kuntoon

Nyt kun elämme vuoden valoisinta aikaa, näyttää liikenteessä olevan taas paljon noita yksisilmäisiä autoja. Kun valoja ei tarvita oman näkemisen takia, unohdetaan se toinen puoli. Eli näkyminen, jonka takia Suomeen aikoinaan se valopakko tulikin. Valot olisikin syytä tarkistaa myös kesällä, niin varmistamme liikenneturvallisuutta. Valoton auto nyt vaan näkyy huonommin!

Ja kun kaikissa autoissa ei ole vakiona huomiovaloja tai valoautomatiikkaa, niin sitten on vaan muistettava kääntää itse ne valot päälle. Tosin huomiovalojen jälkiasennus ei ole arvokasta taikka vaikeaa, joten ns tuontiautojen ja Syslereiden omistajille suosittelenkin moisia. Omaan kalustooni olen niitä laitellut useammatkin vuosien varrella, koska myönnän hajamielisyyteni valojen "käsikäytössä". Oheisen kuvan Sitikassa valot tosin tuli hieman liian alas.

Kanssamotoristeille muistutan, että se aika, kun kannatti käyttää päiväaikaan kaukovaloja paremman havaittavuuden takia on kauas taakse jäänyttä. Lähivaloissakin on jo kelvosti tehoa, ja ylemmäs sijoitettu ajovalo näkyy parermmin kuin auton vastaavat parinakaan. Nyt tuolla pitkien käytöllä vain ärsytetään muita. Jos halutaan oikeasti parantaa näkyvyyttää, niin se tehdään huomiovaloilla. Niiden valokeila kun on perusajovaloja laajempi, eli ne näkyvät jopa muita valoja paremmin. Ja kaukovaloissa keila on suppein, eli itse asiassa huonoin näkyvyys...

PS: Ne seisontavalot eli parkit ei sitten ole ajovalot tai huomiovalot. Niiden näkyvyys kun on olematon. Ihmettelenkin suuresti, miksi niin moni vaivautuu vääntämään ne päälle. Se kun on tehtävä käsin joka kerta, eli niiden käyttö on kaikkea muuta kuin vaivatonta. Mutta jos vallesmanni pysäyttää, niin samat sakot niistä saa kuin kokonaan ilmankin.

PPS: Sama asia pääsi seuraavalla viikolla myös iltasanomalehden käsittelyyn. Liekö toimittaja lukenut tätä blogia innoituksekseen, vaiko havainnut saman asian omakohtaisesti?

comments powered by Disqus