Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut Rengasturvallisuus 30 vuotta sitten

Tarkasta kesärenkaasi viimeistään nyt

Syy kirjoitukseeni on itse asiassa juuri hankkimani harrasteauto. Huolellisena autoilijana renkaatkin ovat minulle niin itsestään selvä turvallisuusasia, että en tullut edes ajatelleeksi millaisia renkaita saattaa autojen alta löytyä.

Ostin siis auton, vaikka huomasin koeajolla sen ajokäytöksessä outoa elämistä ja vetelyä. Mahdolliset syyt olivat niin selkeästi näkyvissä, että otin tietoisen riskin, mutta samalla renkaissa oli yksi hyvä syy lisätinkimiseen. Kaupat tehtyäni tarkastin rengaspaineet, ja oikeassa eturenkaassa mittari heilahti vain hieman yli yhden barin. Oltiin siis jopa vaarallisen alhaalla. Silti rengas ei ollut vielä pahasti lytyssä. Nykyrenkailla on taipumus säilyttää ryhtinsä vajainakin, joka saattaa johtaa harhaan heitä, jotka kunnollisen mittaritarkastuksen sijaan vain vilkaisevat renkaita. Ajaminen parani jo tällä pikkutoimenpiteellä huomattavasti vetelyn poistuttua, mutta rauhattomuutta siinä vieläkin oli.

Se toinen syy oli sitten alkava kudosvaurio. Renkaan kyljessä näkyi nimittäin sopivassa kulmassa katsoen aaltoilua. Mitään isoja pahkoja ei vielä ollut, joten uskalsin lähteä ajamaan kotiin, joskin tavanomaista rauhallisemmin. Ja kun autoon vaihdettiin toiset renkaat, oli kyse kuin kokonaan eri autosta. Nyt se kulkee suoraan, vikuroimatta. Mutta pitkälle ei näillä renkailla olisi päästy, ja ajaminen oli kamalaa.

Eniten ihmettelen sitä, ettei edellinen omistaja ollut automiehenä itse kiinnittänyt huomiota auton poikkeavaan käytökseen. Ja kuinka monta muuta ajaa vieläkin kamalammilla renkailla. Säästämisestäkään ei oikein voi olla kyse, koska rengasrikko pilaa usein myös vähintään vanteen.

Ai niin, ja muistakaahan vilkaista samalla renkaidenne urasyvyyksiä. Syksyllä sataa, ja asfaltille putoilevat märät lehdet ovat liukkaita. Pintaa tarvitaan siis kohta jopa enemmän kuin silloin keväällä, jolloin renkaat vaihdettiin.

comments powered by Disqus