Kirjoittaja Teppo Huovila
Uusimmat blogijulkaisut

Talvirenkaiden kysyntä kasvaa kun ilmasto muuttuu

Ilmaston ääriolosuhteet lisääntyvät ja sään ääri-ilmiöt kasvavat ilmastonmuutoksen myötä, ja niin Suomessa kuin Keski-Euroopassakin on viime aikoina nähty lumimyrskyjä ja runsaslumisia talvia. Talvirenkaiden tarpeen on havaittu kasvaneen yhä useammassa Keski-Euroopankin maassa. Niiden käyttö on sekä turvallisuuskysymys että liikkuvuuskysymys; liikenne menee helposti tukkoon ja ruuhkautuu, mikäli autoilijat luistelevat talviseen säähän sopimattomilla renkailla. Monissa maissa on ryhdytty keskustelemaan lainsäädännön keinoista vaikuttaa asiaan, kuten talvirengaspakosta.

Ilmastonmuutos vaikuttaa rengaskehitykseen monin tavoin – yhtäältä on vastattava muuttuvan ilmaston haasteisiin ja toisaalta kehitettävä mahdollisimman ympäristöystävällisiä renkaita. Eri markkinoiden talvirengastarpeet ovat erilaiset, mikä on tunnistettava rengaskehityksessä.

Euroopan Unioni on reagoinut ilmastonmuutoksen tuomiin haasteisiin muun muassa autojen verotuksessa ja käyttömaksuissa. Syksyllä tuli käyttöön myös pakollinen EU:n rengastarra, joka kertoo renkaan märkäpidosta, vierintävastuksesta ja melutasosta. Vierintävastusluokituksen avulla kuluttaja voi omalta osaltaan hillitä ilmastonmuutosta rengasvalintansa kautta. Toinen yksilötason keino on ylläpitää autossaan oikeita rengaspaineita.

Nastat turvallisemmat jäällä


Talvirenkaiden myynti on viime vuosina kasvanut niin Euroopassa kuin muuallakin maailmassa etenkin niillä alueilla, missä lumiset talvet ovat tulleet osaksi arkipäivää. Muun muassa Pohjois-Amerikan lumisella vyöhykkeellä, niin sanotun Snow Beltin alueella talvirenkaiden menekki on kasvanut, kun aidon talvirenkaan edut on nähty suuremmiksi kuin niin sanotun joka sään -renkaan, joita on maassa käytetty yleisesti ympäri vuoden.

Myös Venäjällä talvirenkaiden käyttöön on herätty kun elintaso on noussut ja autoihin on muutenkin panostettu enemmän. Kun 20 vuotta sitten maassa alle puolet autoilijoista katsoi talvirenkaat tarpeelliseksi, nykyään yli 90 prosenttia autoilijoista näkee, että ilman niitä ei talvisilla teillä pärjää.

Paikoin nastallisten renkaiden käyttö on liukkaista sääoloista huolimatta kielletty. Tällöin käytetään nastattomia talvirenkaita, joita usein kutsutaan myös kitkarenkaiksi. Pohjoismaiset kitkarenkaat ovat vuosien saatossa kehittyneet niin hyviksi, että ne ovat monissa ajotilanteissa tasavertaiset nastarenkaiden kanssa, vaikkakin jäisellä tiellä nastarengas on ylivoimainen. Keski-Euroopan kitkarenkaat suunnitellaan sen sijaan erityisesti sulalla asfaltilla ajoon, ja niiden jääpito-ominaisuudet eivät ole pohjoisen talven vaatimusten mukaisia. Pakkassäihin kitkarenkaita ostavan autoilijan on siis syytä olla tarkkana muun muassa internetin kansainvälisissä rengaskaupoissa.

Nastarenkaissa on myös piileviä etuja kitkarenkaisiin nähden – kevään tullen nastat tulee vaihdettua automaattisesti, mutta kitkat saattavat jäädä alle koko vuodeksi. Kesällä huonosti toimivat kitkarenkaat ovat kuin huopatossut heinäkuussa.

comments powered by Disqus