Kirjoittaja Matti Morri
Sijainti: Nokia
Uusimmat blogijulkaisut

Talvirenkaan valinta: säästö rengasliikkeessä voi tulla kalliiksi tien päällä

Monella autoilijalla on yöpakkasten lähestyessä edessä talvirenkaiden uusiminen, usealla tuoreen kortin saaneilla kuskeilla myös ensimmäisten nastojen tai kitkojen hankinta. Talvirenkaiden laadun merkitystä on vaikea korostaa liikaa, kun puhutaan Pohjoismaiden vaativista talviolosuhteista.

Premium-rengas tuo turvaa ja mielenrauhaa

Yleisin syy kylmillä keleillä tapahtuviin onnettomuuksiin Suomessa on auton hallinnan menetys. Rengasliikkeessä tärkeimmältä voi tuntua huokea hinta, mutta kannattaa ennemmin satsata ajoturvallisuuteen ja mielenrauhaan ostamalla pohjoisiin oloihin suunnitellut premium-renkaat. Näin parannat - ehkä ratkaisevasti - mahdollisuuksiasi pitää auto hallinnassasi kriittisessä paikassa.

Premiumin puolesta puhuvia argumentteja riittää, päällimmäisenä turvallisuus. Halparenkaat näyttävät päällepäin samalta tavaralta kuin laatuvalmistajien renkaat, mutta erot piilevät rakenteissa ja kumiseoksessa, joita tavallinen kuluttaja ei pysty omin avuin rengasliikkeen hyllyllä analysoimaan.

Halvempien valmistajien talveen tarkoitettu tuote voi toimia matalilla plusasteilla ja vielä pikkupakkasissakin, mutta Suomen talvessa elohopea tippuu ennen pitkää -20 °C:een ja -30 °C:een lukemiin. Tällöin halparenkaiden pito romahtaa: rengas muuttuu turvallisuuden varmistajasta riskiksi.

Sama vaara piilee siinä, että erehtyy valitsemaan laadukkaat, mutta keskieurooppalaisiin oloihin suunnitellut kitkarenkaat. Näissä ei välttämättä ole sinänsä mitään vikaa: niitä ei vain ole tarkoitettu toimimaan samalla lämpötila-alueella ja olosuhteissa kuin pohjoismaisen ilmaston talvirengasta. Tilanne on hieman sama kuin lähtisi sydäntalvella ulos välikelin kengillä, kun jalassa pitäisi olla villasukkaa ja tukevaa talvimonoa.

Tunnista erilaisten pito-ominaisuuksien tärkeys

Premium tarjoaa myös halvempia renkaita parempaa märkä- ja sivuttaispitoa. Kumpikin voi olla tiukassa paikassa tiellä pysymisen ja ojaanajon ero. Talvirenkaan hyvä pitkittäispito tuudittaa kuskin väärään turvallisuudentunteeseen, kun auto lähtee hyvin paikaltaan ja pysähtyy mukavasti suoralla jarruttaessa. Tämä kannustaa virheellisesti ajamaan liian lujaa kaarteisiin - ja jos sivuttaispito ei riitäkään, on seurauksena herkästi hallinnan menetys ja onnettomuus.

Märkäpito puolestaan ei ole talvirenkaan tärkein ominaisuus, mutta sitä ei parane myöskään väheksyä. Suomen talvessa teillä tulee nollakelien aikaan vastaan sileää ja vetistä jäätä. Usein kuulee vähäteltävän, että ei niitä kelejä ole kuin kerran tai pari talveen. Voi olla, mutta haluatko ajaa edes sitä yhtä kolaria per talvi? Käytämmehän turvavyötäkin aina, vaikka onnettomuuksia sattuu häviävän pienellä osuudella matkoistamme.

On tärkeää muistaa, että rengas on aina kompromissi, jossa on välttämätöntä tehdä valintoja ja painotuksia. Nokian Renkaiden ykkösprioriteetti on aina turvallisuus ja heti perään tulevat ympäristöystävällisyys sekä ajomukavuus. Meillä talvirenkaiden soveltuvuus suomalaisiin oloihin taataan testaamalla niitä Ivalon White Hell -testikeskuksessa marraskuusta toukokuuhun: renkaat altistuvat jopa 40 °C:een lämpötilavaihtelulle ja kokevat kotimaisen talven koko kirjon.

Lopuksi vielä sananen asiakaspalvelusta. Nykyään autoilijan ulottuvilla on netin kautta paljon ulkomaisten pikkuvalmistajien renkaita, joita voi saada verraten edulliseen hintaan. Kulut voivat kuitenkin kohota, jos matkaan tulee mutkia. Rengasrikon yhteydessä asiakaspalvelua tai korvaavaa tuotetta on hankalampi saada, jos valmistajalla ei ole jälleenmyyjää Suomessa.

Premium-mallit sen sijaan löytää kaikista hyvin varustelluista rengasliikkeistä ja niiden valmistajat ovat paremmin tavoitettavissa. Jokainen voi itse tutkailla, tarjoaako yksikään pienempi valmistaja esimerkiksi Hakka-turvan tyyppistä ympärivuorokautista tiepalvelua tai takuuta maksutta korvattavasta renkaasta, jos rengasrikko yllättää normaalikäytössä. Veikkaan, että ei.

comments powered by Disqus